Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Vad ingår i en kristen världsbild?

 

Syster skalbagge.

Syster skalbagge.

Jag fortsätter att skriva om skapelsen ett tag framöver med olika tankar som dykt upp i läsningen om Gunnar Edmans skapelseteologi.

Om man nu ägnar mycket möda åt att den naturvetenskapliga och den kristna världsbilden att gå bra ihop så finns det vissa risker med det. Precis som det sägs att ”om kyrkan gifter sig med tidsandan så blir hon snart änka” så är naturvetenskapliga rön inte alltid heller särskilt långlivade. Precis som vi nu kan le överseende åt forna tiders syn på människans ursprung eller jordens plats i universums mitt (läs också om ”den egocentriska världsbilden”) så kan det ju hända att det som nu är standardmodellen förändras över tid, åtminstone i detaljer. Då vore det olyckligt för den kristna teologin att ha målat in sig i ett hörn av antaganden som inte stämde med verkligheten.

Man brukar tala om ”the God of the gaps”, eller luckornas Gud. Ibland har man helt enkelt använt sig av Gud som förklaring till sådant man inte vet svaret på. När vetenskapen sedan utvecklats blir kunskapsluckorna från det som fått en ”naturlig förklaring” mindre och mindre. Till slut kanske Gud framstår som helt och hållet irrelevant. Man kan förklara allt på andra sätt.

Nu är det lyckligtvis inte så det fungerar eftersom teologin och naturvetenskapen har olika kompetensområden. Det är bra om de får belysa varandra och som hos Gunnar Edman men var och en måste hålla koll på sina egna grundantaganden. Naturvetenskapen lutar sig mot sin vetenskapliga metod, teologin ytterst sett på den kristna uppenbarelsen i Jesus Kristus.

När det kommer till syn på kosmos så tänker jag därför att det finns en del punkter som den kristne inte kan lämna hur som helst. Några som framträdde i läsningen om Edman var:

Kosmos är just ”skapelse”. Svaret på den stora gåtan varför allting över huvud taget finns till har att göra med att Gud ville skapa och gjorde det.

Gud är verksam i kosmos. Det är en svår nöt att knäcka exakt hur Gud verkar utan att bryta mot naturlagar eller verka som antingen himmelsk diktator eller manipulatör men det är så den kristna förståelsen av Gud ser ut. Gud är engagerad i den värld vi lever i och oss.

Människan har en unik plats. Bibeln talar om att människan är skapad till Guds avbild. Det måste innebära någon sorts särställning, vad den nu består i, mellan himmel och jord.

Det finns ett mål. Tiden går enligt teologin mot fulländning och förhärligande. Kanske är det här den punkt som är svårast för oss att greppa utifrån den naturvetenskapliga horisonten? Icke desto mindre är hoppet en av hörnstenarna i den kristna tron. Finns det inte grund för det kristna hoppet i verkligheten så faller nog allt.

Det finns säkert fler punkter. Kommer du på något mer eller vill kommentera om något annat så gör det!

 

Kommentarer

12 svar till ”Vad ingår i en kristen världsbild?”

  1. Profilbild för Lena P

    Människans särställning tror jag handlar om att Gud har satt oss till att förvalta och ta hand om skapelsen. Inte att vi skulle vara bättre eller förmer än resten av skapelsen som jag hört många kristna säga.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Amen till det. Samtidigt kan man inte heller som kristen ha en alltför låg syn på människan, i stil med att vi enbart är ett naturens misstag och ekologisk katastrof. Det är något speciellt med människan helt enkelt. Se får vi fundera vidare på exakt vilken ställning människan har i det stora hela.

      1. Profilbild för Lena P

        Ibland tänker jag att Gud måste ha haft en dålig dag när han skapade människan, men jag tror att du har rätt. Vi har en särställning; vi har en uppgift. Men vi har så otroligt lätt för att förirra oss och ägna oss åt fel saker. Mänskligheten behöver någon form av uppvaknande.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Svårt att inte hålla med om att vi gör dåligt ifrån oss, verkligen.

          1. Profilbild för Jonas Eriksson
            Jonas Eriksson

            ”Ingen finns som är rättfärdig, ingen enda, ingen som förstår, ingen som söker Gud. Alla har vikit av, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, ingen enda.” ~ Romarbrevet 3:10-12

            Alla (precis alla) gör dåligt ifrån sig.

            Med vänlig hälsning,

            Jonas Eriksson

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Amen till det också. Fast det hindrar väl inte att människan på något sätt har en särställning, nämligen en hon missköter?

      2. Profilbild för Jonas Eriksson
        Jonas Eriksson

        ”We are either under sin, or else we are under grace.” ~ D. Martyn Lloyd-Jones

        1. Profilbild för Jonas Eriksson
          Jonas Eriksson

          ”Hos dem finns ingen fruktan för Gud” ~ Romarbrevet 3:18

  2. Profilbild för Simon
    Simon

    En analys jag läst om Bibelns skapelseberättelse gav vid handen att berättelsen är väldigt lik skapelseberättelser från andra kulturer omkring Bibelns tillkomstplats och -tid. En kritiker säger då förstås att bibeltexten bara är ett plagiat från någon annan religion. Men det intressanta blir snarare hur bibeltexten skiljer sig från de andra berättelserna – och det finns flera detaljer som är specifikt bibliska.
    Utan att gå in närmare på exakt vilka skillnaderna är, så blir min tolkning av detta att man som gudstroende inte behöver hänga upp sig så mycket på vilken världsbild just min kultur har. Det går att berätta om Gud oavsett vilken världsbild man använder.
    Ett annat exempel på detta är när Paulus använder uttrycket ”ande, själ och kropp”. En del har fått för sig att det är definitionen av en kristen människosyn. Jag håller inte med. Uttrycket används bara en enda gång i hela Bibeln.
    Det låter i mina öron betydligt mer som en gammal hellenistisk människosyn, vilket också innefattade att kroppen räknades som fulare än anden och själen. Paulus är dock inte är rädd för att använda beskrivningen för att driva den kristna poängen. Hela citatet lyder nämligen ”Må han som är fridens Gud helga er _helt igenom,_ och må er ande, själ _och kropp_ bevaras hela och oskadda, så att _de_ är utan fläck när vår herre Jesus Kristus kommer.”

    Så vad ingår i en kristen världsbild? Det vi ser kan vi nog beskriva i vilka termer vi vill, men det osynliga måste beskrivas utifrån Gud och uppenbarelsen från honom.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det kanske är svårt att dra en sådan gräns när det kommer till kritan. De saker jag skrivit upp är ju grundantaganden som har grund i uppenbarelsen men de blir också den förfärståelse vi har när vi ser på vår värld.

      1. Profilbild för Simon
        Simon

        Ja, men den empiriska naturvetenskapliga världsbilden är inget hot mot kristen tro.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Håller med än en gång.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.