Blir det för långt och för tungt?

Tungt. Då orkar man inte fortsätta om man inte måste. I alla fall inte läsa bloggar.

Det där är förmodligen en rätt typisk rubrik på Vandra Vägen men idag är det inte så farliga grejer som döljer sig under den. Det handlar alltså inte om dödslängtan eller så just idag utan bara en enkel utvärdering.

Jag hade från början en ambition om att innehållet här på Vandra Vägen ska vara lättillgängligt för så många som möjligt. Bloggposterna ska förstås gärna vara tänkvärda men det gör heller inget om de är roliga att läsa.

Jag fick beröm för ett tag sedan av en läsare som sa mycket positiva saker om bloggen. Bland annat sa hon att det var bra att jag brukade skriva kort. När jag ser lite bakåt på den senaste tiden undrar jag om jag skriver särskilt kort numera egentligen. Särskilt mycket roliga saker kanske det inte heller blir så ofta mot förr?

Det är klart att jag skriver utifrån det jag själv tycker är intressant och som rör sig i mitt huvud men jag tar också gärna emot respons från dig kära läsare. Speciellt nu sedan jag gått med i bloggportalen och inte längre får någon statistik att utvärdera utifrån.

Jag vore tacksam om du som läser regelbundet och gjort det ett tag skriver en rad nedan om ifall du tycker jag håller mig på banan någorlunda.

Jag vore också tacksam om du som hittat hit nyligen (jag tror faktiskt att det finns en och annan av er som gjort det) tar steget också skriver något konstruktivt om hur du tycker det är att läsa det som står här.

Tveka inte, skriv!

14 svar till ”Blir det för långt och för tungt?”

1. Profilbild för Lena P

Jag älskar att läsa din blogg! Det ger mig väldigt mycket att läsa den. Jag gillar nog lite längre inlägg där du lite mer ingående kan beskriva dina tankegångar. I korta inlägg kan det lätt bli så att det fattas ett tankeled, och då uppstår lättare missförstånd om vad som menas. Jag tänker också så här att om man är intresserad av att läsa en blogg som din så har man nog inga problem med att läsa lite längre inlägg. Jag gillar dem, som sagt, därför att då hinner man ta det till sig och börja fundera. Är inlägget för kort är risken stor.att man inte hinner ta till sig.innehållet, utan det går i förlor.

Tack för feedbacken. Jag tror att du skrivit något liknande tidigare och det har gett en del viktiga insikter. Framförallt att jag ska skriva för er som faktiskt läser och inte för de som inte gör det.

2. Profilbild för Alma-Lena

Ganska ny här och jag uppskattar din kluriga humor och variationen i längden på inläggen. Din djupa förankring i Kristus är också en lisa för själen , samt de andra som kommenterar, en del kristna bloggar är som blodiga slagfält där allehanda elakheter förekommer i kommentarsfältet.

Det är väldigt roligt att du hittat hit och att du gör avtryck i kommentarsfältet. Jo, det finns allt en hel del problem med den kristna bloggosfären. Jag skulle nog tycka det var väldigt jobbigt att ha en blogg med så mycket strider på.

3. Profilbild för GeddFish

Jag läser gärna din blogg, som har förtur på min långa blogglista som jag följer.
    Bra med en blandning av korta och långa inlägg, gillar lite underfundig humor och vardag också.

Så gillar att läsa dina tankar och funderingar, en blogg är personlig, ska inte skrivas på uppdrag, utan mer ”i huvudet på författaren”.

Kommenterar inte alltid, därför att jag kanske inte finner de rätta orden, eller helt enkelt inte hinner, då jag har många strängar på min lyra.

Tack för de värmande orden!

4. Profilbild för Rosa
    Rosa

Tycker om blandningen från Katolsk klippdocka till djupaste Alvar, samt att du kommenterar alla inlägg vi gör. Känns som en internetförsamling här. 🙂

Nackdelen ligger mer på mig att jag inte hinner kommentera allt.

Å, det är inte tvång på att kommentera så det är lugnt 🙂

5. Profilbild för ellen
    ellen

Jag läser din blogg med största behållning. Fortsätt på den inslagna vägen.
    Kanske du samlar ihop till en bok så småningom ???

”Internetförsamling” vilket underbart ord. Jag är gärna en av medlemmarna.

varmaste hälsningar

Tack för de värmande orden, det var sannerligen inte lite!

6. Profilbild för Simon
    Simon

Någon enstaka gång är inlägget för långt för att läsa. Jag tror det är när texten är mer än 2 gånger så lång som bildskärmen (13 tums).
    I övrigt har jag svårt att hålla mig borta. Ibland har jag svårt att låta bli att kommentera, så då gör jag inte det (låter bli alltså).
    Härligt med skapelseteologin som är tema nu!

Å inte behöver du låta bli, kommentera på du bara. Tack för synpunkten om inläggslängd även om jag kanske inte brukar vara så exakt medveten om hur långt jag skriver.

Lite konstigt egentligen att det inte blivit så mycket skapelseteologi här på alla dessa år. Det blir hur som helst mer igen snart.

7. Profilbild för Rebella

Min motivation för texten avgör om jag tar mig igenom den. Inte dess omfång. Nytillkommet läses väl lite noggrannare än arkivmaterial. Där följs mer principen ”skumma internet efter sånt som kan vara intressant.” Med det sagt: ditt lättsamma anslag, som handlar om stil lika mycket som innehåll, är en tillgång.

Jag är inte din målgrupp och du ska inte anpassa dig efter mig. Jag ingår inte i din internetförsamling, jag smyger mig bara in i bänken längst bak och hädar… men jag tror i största allmänhet inte att en skribent ska anpassa sig för mycket efter sina läsare.

Nog räknar jag in dig i målgruppen. Jag skriver förstås utifrån mitt perspektiv men här är alla välkomna. Tack för de goda orden.