Det mystiska lilla fönstret i Husaby kyrka

Hagioskop i Husaby kyrka

En av de ovanliga och sevärda sakerna i Husaby kyrka är det lilla fönstret man kan se framme på södersidan i koret om man vågar sig innanför korskranket. Jag har fått höra att det är ett ”kommunionsfönster” som man kunde få ta del av sakramenten genom om man inte fick komma in i kyrkan. Nu tycker jag att det låter som en mycket märklig förklaring eftersom det där med att få del av kyrkans sakrament och att få vara med inne i kyrkan liksom hör ihop. Nu har jag dock stött på en annan spännande förklaring.

Stina Fallberg Sundmark vars artikel om medeltida pilgrimsliv i Skara stift jag nyss skrev om här nämner fönstret och kallar det för ett ”hagioskop” (alltså något man kan titta på det heliga, ”hagios”, genom).

Som jag nämnde så kunde i princip alla kyrkor vara pilgrimsmål eftersom där alltid fanns reliker men även invigda nattvardsbröd. Genom ett hagioskop kunde man till exempel titta in i en stängd kyrka och se det en oblat i en så kallad monstrans (en slags ram kring oblaten som den kunde visas upp i och även användas för att välsigna med, så sker också nu i bland annat romersk-katolska kyrkor).

I nischen mittemot står nu denna ikon av sankta Anna. Kanske fanns där heliga bilder även förr?

Jag har varit framme och provtittat in genom fönstret i Husaby och kan konstatera att man inte kan se altaret därifrån om något skulle stå placerat där. Däremot kan man se den nisch i väggen som finns mittemot fönstret. Under medeltiden stod det alltså troligen en monstrans eller annat hostiekärl där, eller kanske en helig bild. Numera står en ikon av sankta Anna av Novgorod (the local saint kan man säga) där så på sätt och vis gör vi som i forna tider.

Ta gärna själv en titt in genom fönstret om du kommer till Husaby kyrka och den inte är öppen. Så kan du ändå likt en medeltida pilgrim vila ögonen på en helig bild.