Det viktigaste med en gudstjänstagenda

Det ser så gott ut allt därinne.

Eller kanske det näst viktigaste?

Jag tillhör en kyrklig tradition där man i regel får en tryckt agenda (gudstjänstordning om du inte talar flytande kyrkiska) när man kommer in till en gudstjänst. Jag har gjort några med åren och brukar bemöda mig om att de ska se rätt fräscha ut. De ska innehålla all information man behöver för att den ovane ska kunna ta sig igenom gudstjänsten men inte mer än så. Agendan är till för den som behöver den. Inte för den som ändå har koll på det mesta.

Men igår kom jag till insikt (jag har väl vetat det innan men nu trillade poletten ner) om vad agendan också faktiskt många gånger är.

Agendan är en del av det första intrycket.

Rent förutom det informativa innehållet så kan man förmodligen avläsa en hel del annat av den agenda man just fått i handen. Snabbt noterar man om agendan är gjord med någon gammal stencileringapparat för 20 år sen och så drar man förmodligen en del slutsatser utifrån det om huruvida det här är en församling där man överhuvudtaget har någon kontakt med sin samtid. Det signalerar kanske också något om inställningen man har till nytillkomna. Om man tycker de är så viktiga att man går dem till mötes och försöker göra det bästa möjliga för dem eller inte.

Som van gudstjänstfirare lägger man kanske inte så noga märke till den där lappen man fick men nog gör man det om man är där en enstaka gång och undrar hur man ska bete sig? Chansen är stor att man sitter med blicken klistrad i agendan av rädsla för att göra fel och då blir kanske det intryck agendan gör större?

Här är vi nog många församlingar som har mycket kvar att göra men jag känner ändå att jag förstått något viktigt nu för mitt eget arbete med agendor framöver.

Skriv gärna en kommentar!