Dryga kristna som avskräcker

Varde ljus, en Herman Hedningserie.

Jodåsåatt. Ibland förenas mina intressen för serier och teologi. Häromsistens hittade jag det här lilla seriealbumet på biblioteket ”varde ljus, den mörka sanningen om Skapelsen”. Jag har läst en del Herman Hedningserier tidigare så den skäggige svävande Guden där är bekant sen innan. Serien driver rätt friskt med Gud som en snarstucken och grinig gubbe som egentligen inte är mycket att lita på alls.

Själv så tycker jag kanske att det är lite väl grovhugget som religionskritik betraktat och det är ju heller inte dess främsta syfte men allting är ju intressant på sitt sätt. Jag får nog skylla på mina alltför analytiska glasögon att jag har svårt att läsa serien som bara humor. Tecknaren Jonas Darnell skriver i slutet hursomhelst om sin egen syn på religion som något ofta förtryckande och fördummande.

På instinkt vill jag ju säga emot. Jag tycker inte att hans syn på religion i allmänhet och  kristen tro i synnerhet stämmer särskilt bra och då kan man uppleva parodin som ett skott i ribban.

Sen tänker jag en gång till. Jag tänker också på en radiointervju jag hörde med en naturvetare som på senare år allt oftare blev öppet ifrågasatt och kritiserad på märkliga och respektlösa sätt just från kristna. Vetenskapskritiken lever och frodas uppenbarligen. Den sorgliga sanningen är att det nog ligger mycket i den bild av kristna man kan möta hos Dawkins och föreningen Humanisterna. Givetvis handlar det inte om att alla kristna beter sig illa men det räcker att de högljuddaste gör det.

Jag har inte svårt att se framför mig hur det hade varit för mig själv om livet varit annorlunda och jag hållit på med naturvetenskap istället (vilket mycket väl kunde ha hänt). Min kristna tro till trots hade jag förmodligen blivit mer och mer avig mot religion om jag hela tiden blev attackerad på oinsatta sätt.

Så jag får läsa Herman Hedning som en läxa i ödmjukhet istället. Vi kanske fått de ateister vi förtjänar?

(Det blev inte att jag lade upp kyndelsmässodagens predikan trots allt. Ta en titt på kyndelsmässodagens ikon istället om du vill.)