Fredagsbön från mod att mogna

Katolska präster i snöbollskrig. Är det här också viktigt för att mogna?

Varje år vid fastan läser jag ur Gerhard Hughes bok ”mod att mogna”. När jag skriver det så menar jag att det tagit rätt många år för mig och att jag inte kommit igenom den än. Hur som helst är det en riktigt, riktigt bra bok. Läs allt du kommer över av Hughes. Det är balsam för själen.

”Mod att mogna” är förresten tänkt som en slags pilgrimsbok. Dagliga texter och övningar som rör det inre livet. Han bjussar dessutom på uttrycket

”pilgrimsvandringen är den fattiges mystik”

(Gerhard Hughes)

Bönerna i boken är fantastiska. Den här bönen hör till den allra första dagens text. Den kan du och jag be idag.

Gud, innan världen skapades fanns jag i dina tankar,

och du skapade mig som ett unikt uttryck för dig själv.

Visa mig hur underbar du är,

så att mitt hjärtas enda längtan blir

att låta dig vara Gud

för och genom mig.