9 blandade tankar på söndagen

Inte så kul när storken kommer. Väldigt blandad bild.

Idag är det jungfru Marie bebådelsedag. Jag ska predika och leda gudstjänst i både Skälvum och Ledsjö. På ena stället blir det mässa, på det andra våfflor. Inte illa någotdera.

BIlden ovan kan väl kanske vara en slags illustration av dagens tema. Det är med både ett barn och en stork så det kan föra tankarna till att få barn. Fast i evangeliet ska det ju vara Guds Ande så en duva hade passat bättre?

Jag har skrivit en massa på bloggen tidigare om den här dagen, till exempel här om dagens ikon. Det får räcka som utläggning för idag. Det kanske kommer upp lite från predikan i morgon istället.

Jag ska i alla fall försöka vara ovanligt kreativ och tvinga upp lite folk till spontandrama i predikan. Sällan jag gör sånt.

Nu har jag förresten läst ut en bok jag nämnde 21 dec 2012 att jag tänkte läsa. Det tar inte alltid så lång tid… Den handlar om ”Tomaskristna”. Ledordet för såna är tydligen ärlighet inför sig själv och andra med sin tro. Det är bra med ärlighet tycker jag.

Igår pratade jag med folk som inte kände till Jesu liknelser. Jag blir alltid lika förvånad av sånt. Det antyder att jag alltid förutsätter alldeles för mycket förkunskaper när jag talar och skriver. Hmm….

Det där är så svårt att veta. Och folk brukar sällan vilja visa för prästen om de inte förstår. Eller för någon annan heller för den delen.

En annan grej som är svår att förstå är att inte alla människor tycker teologi och kristen tro är totalt fängslande jätteintressant. Jag har fått för mig att inte alla gör det va? Skumt.

Och så har det varit rockasockdagarna för att uppmärksamma barn med downs syndrom. Det tycker jag är bra. Hoppas det inte bara är en tom gest utan att många tänker till om hur vi värderar människor i vårt samhälle.

Vad gör du idag?