Pilgrimens framtid i Sverige

Vid Skara domkyrka

På uppdrag av pastoratsbladet fick jag anledning att intervjua Maria Nordström på Skara kommun. Maria har arbetat länge med pilgrimsfrågor, först i Trondheim och nu här i Sverige.

Det var ett samtal jag lärde mig väldigt mycket av och det gick för det mesta långt utanför vad jag skrivit om för tidningen. Vi pratade en hel del om pilgrimsrörelsens framtid i Sverige. Maria, som gärna vandrar själv men av naturliga skäl oftare finns bakom kulisserna och arrangerar saker, är bergsäker på att det behöver hända mycket kring underhåll och infrastruktur kring pilgrimslederna. Intresset är stort men det är ofta bökigt att ta sig till lederna, hitta någon att vandra med (de flesta vill vandra i grupp men vandrar ändå till slut ensamma), få tag i mat, logi och vatten och så vidare vilket gör att det är svårt för långväga pilgrimer att söka sig hit för sina vandringar.

Som jag förstått det arbetar man just nu på någon slags överenskommelse mellan olika samhällsaktörer (och stift och sånt) om underhåll och informationsspridning kring lederna. Det som återstår för lokala församlingar att göra är då just det vi gör helst och bäst. Bara att leda vandringar och ta emot gäster på genomresa. I mina öron låter det väldigt bra.

Hon berättade också att det troligen kommer hända mycket framöver med digitala hjälpmedel för vandrare. Lantmäteriet har släppt sina kartor fria digitalt och det ger nya möjligheter för appar och annat som underlättar logistiken för pilgrimer. Också det är mycket välkommet (även om det kanske ställer krav på en hel del nya ställen där elektronik kan laddas utefter lederna på sikt?).

Jag fick också veta att 90% av pilgrimerna vandrar lokalt och ca 10% övernattar vid vandringslederna. Den genomsnittlige pilgrimen i Sverige är än så länge en välbeställd medelålders kvinna men på kontinenten är det snarare en ung man i 25-årsåldern.

Slutligen sammanfattade hon vackert varför pilgrimsvandringar är viktiga för nutidens människor: ”Man tar ett steg i taget”.

Kommentera gärna och fundera vidare på det här med pilgrimernas nutid och framtid i Sverige!