10 blandade tankar på söndagen

Här sitter treenigheten på rad. Lika som bär är Gud.

Idag händer det väldigt mycket. Får se om det blir rekord i blandade tankar eller så.

Först av allt så är det konfirmationsgudstjänst för mina äventyrskonfirmander i Kinne-Kleva kyrka idag. Hoppas de slipper vara alltför nervösa. Själv tror jag att allt hänger ihop skapligt och ungdomarna är duktiga så det är nog ingen fara.

”Konfirmation” är en rätt knepig grej i vår kyrka. Det är lite oklart vad som är poängen med den nuförtiden när det inte längre är ”religiös myndighetsdag” eller så. På ett sätt kan man tänka att varje dag kan vara en konfirmationsdag och varje trosbekännelse en konfirmation (vi bejakar livet i tron). Det borde göra pressen lite mindre just kring konfirmationsgudstjänsten? Det blir annars lätt lite konstigt fokus när man ska vara duktig inför släkten och såna grejer mitt i alltihop.

En rolig grej med den här konfirmationen är att vår organist kommer spela musiken till ”Indiana Jones”. Det gör hon bara av godhet tror jag. Det finns kantorer som älskar såna lustigheter. Andra inte. Det hindrar inte att hon är en helt fantastiskt organist på alla sätt.

Nästa stora grej är ikväll då min fru avskedspredikar i Tidavads kyrka. Jag ska försöka klara att hålla ordning på barnen där fast det blir väldigt sent för dem och förhoppningsvis höra lite av vad hon säger också.

Idag är förresten ”heliga trefaldighets dag”. Jag SKULLE alltså kunna lägga in en riktigt lång och snårig utläggning om treenighetsläran i konfirmationen… men nä, det gör jag förstås inte.

För dig som fortfarande funderar på vad som är grejen med pingsten så hittade jag den här fina LEGO-filmen som reder ut storyn. Bästa detaljen är att prästen behöver dubbeldäckarbänkar till kyrkan för att få plats med allt folk..

Det är spännande att höra på folk. Jag hörde på Eric Schüldts pod ”60 minuter” med Malena Ivarsson och blev mycket förvånad när hon svarade ungefär som jag brukar göra på frågor om vad kärlek är och varför det är problematiskt med den romantiska kärleken och sånt. Hon är visst prästdotter men fick göra revolt mot mycket.

Idag är det sista dagen i maj. Jag ska arbeta här några dagar in i juli också men i princip är det så att jag påbörjar min sista månad som husabypräst i morgon.

Livet som lam anka kulminerar alltså snart.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!