11 blandade tankar på söndagen

Gubbar och en maskin. Väldigt blandat kort.

Lugnet har sänkt sig ganska mycket över Kinnekulle igen efter det dramatiska sökandet i Blomberg. Just nu är det bara väldigt sorgligt det som skett. Församlingen ordnade tillsammans med ungdomskören en väldigt fin musikgudstjänst med ljuständning och bön kring Lisa Holms död och det blir väldigt fint. Särskilt att det var just ungdomskören som sjöng, det blev så mycket hopp och livskraft i det.

Idag är det Johannes döparens dag, söndagen efter midsommardagen. Jag ska leda en friluftsgudstjänst så räkna med att det regnar över Skaraborg vid 15 i eftermiddag. I kväll ska jag vara med på en musikgudstjänst. Undan för undan tar jag avsked av ”mina” kyrkor. Idag tar jag avsked av Kinne-Kleva.

Idag ska jag förresten vara både kantor och präst i ett. Å andra sidan är en annan gudstjänstledare. Ovant för prästen men ekumenik är fint det. Tycker mycket om den lokala equmeniaförsamlingen.

Det är snårigt alltihop om hur midsommarhelgen och hur den går ihop med kyrkoåret och allt. Som jag förstått är det såhär.

Midsommar har med sommarsolståndet att göra. Eftersom vintersolståndet infaller på min mörka och korta namnsdag 21 december är förstås årets längsta dag sex månader från den, alltså 21 juni. Varje år. Eftersom man vill ha midsommarhelgen på en helg så inträffar midsommardagen någon gång mellan 20e och 26e juni.

Samtidigt är det så att Johannes döparen ska vara 6 månader äldre än Jesus och om det stämmer exakt så ska Johannes födelsedag vara den 25 juni, av någon anledning är det dock 24 juni som är johannes döparens dag enligt almanackan.

För att ytterligare röra till det så har någon myndighet med känsla för arbetslinjen vid någon tidpunkt flyttat Johannes döparens dag till själva midsommardagen så folk inte skulle få vara lediga för mycket. Numera ligger den alltså på söndagen. Tror det bytet skedde rätt nyligen.

Så. Har jag fattat rätt? Fritt fram för rättelser nu!

Apropå kortet ovan så borde det kunna vara från vilken byadag som helst i skaraborg under de kommande månaderna. Ett givet inslag är alltid att man ska starta någon riktigt gammal maskin. Det tycker alla om. Vi måste skaffa någon som vi kan ha att starta på friluftsgudstjänster eller nåt.

I veckan har jag hört om en kanotolycka på Ånnsjön vid Åre. Jag blir extra berörd eftersom jag paddlat en hel del och tycker jag stött på rätt mycket nonchalans för att man ska behöva tänka på säkerheten när man paddlar kanadensare. Ofta är attityden att det bara är fritt fram att lattja.

Här är en rolig film som du kan se och fundera på.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!