7 blandade tankar på söndagen

Tidig elbil. Mycket klarsynt får man säga.

Semestern rullar vidare. Idag ska jag fira min gudstjänst i Hössna kyrka utanför Ulricehamn och där är det också tacksägelse för en avliden släkting till mig. Kring kyrkan finns redan flera gravar i släkten och nu blir det snart en till.

Det är tänkvärt det där med tacksägelse. Det känns som att det är ganska få numera som ser det som en viktig del kring ett dödsfall men förr var det ju också en chans för hela bygemenskapen (och samtidigt församlingsgemenskapen) att uppmärksamma det som skett. Sorgen ”tillhör” kanske idag mer och mer de närmaste men så enkelt är det ju aldrig i verkligheten.

Som präst brukar jag tycka det är väldigt fint med tacksägelser. Jag brukar försöka formulera det mer som en bön än som ett offentliggörande och tacka för allt gott i den avlidnes liv och allt gott han eller hon betyder för andra. Och så be för alla som sörjer. I princip brukar lutheraner inte be för de avlidna själva, de är i Guds händer nu, men rent mänskligt så blir det förstås ofta så ändå.

Det är åttonde söndagen efter trefaldighet och temat är ”andlig klarsyn”. Jesus säger att det är på frukten man känner trädet. Goda människor är de som handlar gott, inte de som ha bra image. Det där känns nästan löjligt aktuellt i vårt land idag?

Om man vill ha något att fundera mycket på så kan man ju alltid fundera på bilköp. det gör vi nu. Väldigt mycket.

Det är svårare och svårare att komma på många tankar ju längre in i semestern man kommer verkar det som. Jaja. Då får man göra som de stora tidningarna och lägga in roliga grejer från internet. Här är en kul film till exempel:

Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!