Luther bildar familj

Luther friar till ”Käthe”

Luther var en stark kritiker av klosterlivet och celibatet. Där reformationsrörelsen drog fram lämnade munkar och nunnor klostren för att i stället gifta sig. Luther själv förblev tills vidare ogift och uttryckte det så sent som 1524 så här i ett brev:

”Jag skall aldrig ta en fru, som jag mår för tillfället. Inte för att jag är okänslig för mitt kött eller kön (för jag är varken trä eller sten); men mitt sinne är motvilligt till äktenskap då jag dagligen förväntar mig döden för en kättare” -Luther i ett brev 1524

Men saker ändrades sedan snabbt. Luther kom i en situation där han fick ta hand om 12 nunnor som lämnat sitt kloster och dessa ordnade han sedan äktenskap åt. Den sista av dem var dock svår och nobbade Luthers förslag på make. Istället sa hon att ”ska jag bli gift så får det bli med herr Luther själv”. Och så blev det också. Katharina von Bora hette hon.

Pappa Luther ute med barnvagnen

Det blev så vitt man kan se ett lyckligt äktenskap mellan exmunken och exnunnan. Katharina fick flytta in i Luthers numera rätt tomma kloster och styra upp där bland de otroligt inbitna ungkarlarna (varav Luther själv ska ha varit i en klass för sig). Luther kallade henne med tiden ”Herr Käthe” för att hon styrde och ställde så mycket. Hon drev klostret som ett slags blandning av prästhem, gästhem, studenthem och reformatorisk ledningscentral.

Och så blev det bara fler barn…

Martin och Käthe fick barn och detta var för Martin även en källa till teologisk inspiration då han gärna jämförde barnens oförmåga att göra sig förtjänta av sina föräldrars kärlek (de kan ju bara skrika och bajsa och göra det svårt för sina föräldrar) med Guds tålamod och hur Gud ständigt gör oss rena och hjälper oss upp när vi faller.

Först föddes Hans, sedan Elisabeth, sedan Magdalene, sedan Martin (jr), sedan Paul och sist Margarethe. 6 barn fick de tillsammans varav ett dog i späd ålder.

Hela barnaskaran

Men det blev ännu mer barn. Luthers syskon dog och efterlämnade sammanlagt 11 syskonbarn till Martin som han också fick ta hand om. Här ser vi hela familjen Luther inklusive 17 barn och hunden Tölpel.
Luther visade sig delvis vara en kärleksfull far. Sedan är det lätt hänt att man i slutändan ändå uppfostrar som man själv blev uppfostrad. Precis som hans egen far Hans drivit in Martin i studier han inte ville ägna sig åt gjorde Martin så mot sin äldste son Hans. Denne vantrivdes på sin studieort men Luther drev på och förmanade dennes lärare att ”härda” Hans. Man tycker Martin kunde vetat bättre som hans eget liv sett ut.