9 blandade tankar på söndagen efter jul

Det finns så mycket fantastiska julbilder. Som denna koptiska ikon.

1, Jag får önska er alla en god fortsättning på julen. Idag är det för min del sista gudstjänsten jag ska leda på flera dagar. Annars har jag hållit på med olika stora och/eller julgudstjänster dagligen sedan den 22a.

2, Idag ska jag leda högmässa i Grimsås kyrka klockan 11. Det är tema Guds barn så det finns minst sagt mycket att säga. Jag tänker tala om anknytning.

3, Igår på väg till annandagsmusikgudstjänsten (som var väldigt fin!) skulle jag lite snabbt skriva ut min predikan på kontoret på vägen och så var det fel på servern. Det gick rätt bra att tala från några stolpar då men idag skulle det vara skönt om utskrifterna fungerar…

4, Det skrivs och bråkas en hel del i medierna om julen i vanlig ordning. Jo det stämmer att vi inte vet om Jesus är född den 25e december men ur kyrklig synvinkel är det inte så viktigt. Det är ju liksom inte vilken födelsedag som helst vi firar. Det här med att Gud blir människa måste man ju ändå fira någon gång, så då funkar juldagen lika bra som något annat.

5, Och så bråkas det fram och tillbaka kring det som sägs mycket just nu om att Jesus var ett flyktingbarn men det tänker jag skriva om i morgon så det får vara.

6, Jag tycker det skulle vara väldigt bra och inte det minsta konstigt om åtminstone ett av evangelierna ingick i skolans läroplan någon gång upp i åldrarna.

7, Nu känns det rätt ok att börja säga ”god fortsättning” men framförallt ska det bli roligt att få säga ”gott slut” sista dagarna på året. Det känns existentiellt på något sätt.

8, Är det sant att Kyrkans Tidning har delat ut pris till årets bloggare igen? Måste vara något fel på kommunikationerna för ingen har hört av sig än.

9, En rolig sak med att fira jul här hemomkring som präst är att mina föräldrar hänger på till mina gudstjänster ibland. Det känns häftigt och rätt konstigt att få stå och predika för dem.

Vad gör du idag? Hur har julen varit? Skriv en kommentar!