Jag latbloggar lite i mellandagarna med genom att bara tipsa om den här artikeln från tidningen dagen om Jesus som flykting. Den här julen är det många som velat göra kopplingar mellan Jesus och flyktingsituationen och ibland har det blivit rörigt. Mest på grund av skiftande bibelkunskaper tror jag. När Jesus kom till Betlehem så var han inte där som flykting utan på skattskrivning men därefter fick den orolige kung Herodes för sig att döda alla tänkbara kungapretendenter i Betlehem genom att låta döda alla små gossebarn. Då fick Josef och Maria fly med Jesusbarnet. Allt detta enligt Matteusevangeliet. Därav också denna dags (28e dec) plats i kyrkoåret. ”Värnlösa barns dag” (eller menlösa barns dag som det hette förr) till minne av barnamorden.
Det jag nu lärt mig via artikeln är att man i Egypten allra sedan mycket lång tid tillbaka förvaltar en mängd berättelser om Jesu tid i Egypten med heliga platser och en tänkt resrutt under familjens tid där. För Egypterna är berättelserna viktiga eftersom de skapar en tydlig koppling mellan Jesus och just deras trakter. Sen kanske man kan undra hur det står till med den historiska trovärdigheten på berättelserna men det får vara en annan fråga. För kopter och etiopiska ortodoxa sätter man högt värde på dessa berättelser. Nytt för mig men väldigt intressant.
Det har förstås också gett upphov till olika pilgrimsmål i landet. Vilket ju också är ett intresse jag har.
Lämna ett svar