I närkamp med Jesus av Tobias Bäckström

För ett tag sedan fick jag nys om att en av mina prästkollegor i Kinds pastorat skrivit några böcker. Nu har jag läst en av dem. ”I närkamp med Jesus” av Tobias Bäckström.

Det är en ganska personlig bok med korta kapitel om en hel mängd olika aspekter av Jesusgestalten. En hel del är förstås sådant som jag stött på tidigare men ibland har Tobias andra perspektiv och jag hade en hel del behållning av boken. Desto större skäl att läsa den om man inte redan läst en massa teologi för jag förstår ju att jag inte direkt är den primära målgruppen. Det är en bok för den som är nyfiken och vill fundera vidare på om tron på Jesus håller. Visst märker man att Tobias är präst och går in för att försvara tron men det vore ju konstigt annars. Var och en får förstås ändå väga hur tunga han eller hon tycker att argumenten är. Boken finns på GAudete förlag.

Det är förstås också tankeväckande att stöta på någon som på många sätt är som mig själv och som givit ut böcker. Jag kan fundera ibland på om jag skulle försöka skriva något längre än bloggposter men hittills har jag inte kommit på vad. Coolast vore det att skriva något skönlitterärt men det verkar också svårast.

Har du tips på vad jag skulle kunna skriva för sorts bok så skriv gärna en kommentar.