Tre kungars grav i Köln

De tre kungarnas grav

Det här är en väldigt fascinerande bild såhär på trettondagen. Det är en 1800talsmålning som föreställer medeltida pilgrimer vid de tre vise männens (de tre kungarna) grav. I Köln, Tyskland.

Jag har inte en aning om hur traditionen kan anse sig veta att det är rimligt att de tre stjärntydarna vid Jesu födelse skulle hamna i samma grav långt borta i Tyskland men det finns förstås en bra anledning får man anta.

Det är också en störande bild för jag kan inte för mitt liv tänka mig att stjärntydarna verkligen är begravda där. Det står ju för sjutton inte ens något i bibeln om att de var tre. Ändå kan det bli ett av Europas viktigaste medeltida pilgrimsmål av en sådan grav.

Mer än såhär blev det inte på bloggen idag. En bild som väcker frågor i mig och kanske i dig? Vad tänker du på när du ser bilden?