Dopet, så funkar det

Dopfunten i Ölsremma

Dagens bloggpost är en text jag skrivit åt vårt pastoratsblad för att berätta mer om både det praktiska och teologiska kring att döpas i Svenska Kyrkan. Hoppas den är informativ och till glädje för dig!

”Jag är med er alla dagar till tidens slut”. Det är Jesus som sagt de orden och vi lyssnar till dem varje gång vi firar dop. Om du är döpt så sades de här orden på ditt dop, vare sig det är länge sedan eller mer nyligen. Om man vill ha en kort sammanfattning av vad dopet är för något så kan man säga att det är ett personligt löfte från Gud om att vi får tillhöra honom. Orden kommer ur det vi brukar kalla ”dopbefallningen” och det enklaste svaret på varför vi döper i kyrkan är att Jesus sagt att vi ska det.

Dopet är gratis. Själva dopgudstjänsten med allt den innehåller kostar aldrig något. Det passar bra för dopets innebörd är just att Gud tar sig an oss utan att vi måste göra något för att förtjäna det. ”Av nåd” heter det på kyrkspråk.

I dopet blir man en medlem. Döps man i Svenska Kyrkan så blir man samtidigt medlem. Dessutom är det faktiskt så att själva ordet medlem kommer ur doptanken. Paulus skriver i ett av sina brev i nya testamentet att vi hör ihop som kroppsdelar (lemmar) på samma kropp. Poängen är vi i dopet inte bara blir medlemmar i en organisation utan att vi tillsammans hör ihop med Kristus själv. Därför erkänner Svenska Kyrkan också dop som skett i andra samfund som giltiga. Tvärtemot vad många tror så har dopet inget att göra med att man får sitt namn. Däremot får föräldrarna säga namnet högt och klart för att det ska framgå tydligt vem det är som blir döpt.

Många associerar dopet med spädbarn men Svenska Kyrkan är faktiskt det samfund i Sverige som döper flest unga och vuxna varje år. Om man inte blivit döpt som bebis så går det alltid att döpas senare. Dopen sker helst i söndagens gudstjänst men av praktiska skäl kan det ibland ske i enskilda gudstjänster.

Numera döps de flesta med tre händer vatten på huvudet, i Faderns Sonens och den Helige Andens namn. Från början doppade man den som skulle döpas helt i vatten och klädde henne sedan i den vita dopdräkten. Det gjorde kanske innebörden tydligare. I dopet får vi del av Jesus död och uppståndelse och blir iklädda hans vita segerkläder som står för det nya livet. Den vita dopdräkten har vi fortfarande och om du inte har en egen så finns det att låna i din församling.Vid dopet tänds också dopljuset för första gången. Det är en påminnelse om Jesus som säger ”jag är världens ljus”.

I samband med barndop brukar föräldrarna ofta utse faddrar till dopbarnet. En fadder ska själv vara döpt och får till uppgift att vara en förebild och be för barnet under uppväxten.

I vår kyrka har dopet sedan en viktig fortsättning i konfirmationen. Då har den som döpts som barn möjlighet att lära sig mer om vad det är man fått vid dopet.