8 blandade tankar på söndagen

Slaget vid Lepanto. Vad det nu var som hände där.

1. Tron hör ofta ihop med kamp på det ena eller det andra sättet. Det utgår den här söndagens textläsningar från i våra kyrkor. Jag ska fira gudstjänst i Grimsås (9.00) och i Ölsremma (11.00) och det vore förstås roligt att träffa dig där.

2. Den gammaltestamentliga texten handlar om profeten Elia och den har jag faktiskt skrivit en uppsats om under studierna en gång så den har jag mycket att säga om. Och så är Jesus hemma hos en skriftlärd på middag då det plötsligt kommer en syndare instörtande. Ni hör ju vilka spännande grejer!

3. Det är också första gudstjänsterna ihop med vår nya kantor Gunilla. Det ska bli roligt att få välkomna henne och be för henne i gudstjänsten.

4. På vilket sätt tycker du att tron är en kamp? Skriv en kommentar!

5. Igår hade vi kalas för alla i församlingen som fyllde 80 förra året. Det var trevligt. Rolig att få vara med och göra folk glada.

6. I onsdags gjorde församlingen sportlovslediga barn glada med en udda fågel i programmet. En tjej från trakten kom och visade konster med sina fyra tama papegojor. Papegojskoj. Det ni!

7. Jag tänker en hel del på situationen för Kyrkan i Sverige nu och på hur vägen mot framtiden ser ut. Det är mycket som är mörkt men det finns en del glädjeämnen också. Ytterst får man trösta sig med att allt i slutändan hänger på Gud. Också detta är trons kamp.

8. Bilden ovan föreställer något slags sjöslag och hur det ter sig från himlens perspektiv. Vi får påminna varandra om att höja blicken och vända oss till Gud. I alla fall behöver jag påminnas om det. Du med?

Så, vad gör du idag?