Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Ett flytande jag (och en stadig Gud)

 

Allt flyter?

Allt flyter?

Kastar mig på rätt luriga tankar lite sådär på en höft som jag gör ibland.

Ibland stöter jag på tankar om att det är svårt att veta vad som verkligen är ”ditt riktiga jag”. Vi är så olika i olika tider i livet och efter situationen vi står i. Vi spelar våra olika roller men vem är vi egentligen? Utan masken? Ett begrepp för detta är att man kan tala om ”flytande jag” -att vi egentligen saknar kärna utan bara är de vi för stunden är, i morgon kan vi vara en annan. Vi blir till i det sociala samspelet med andra.

I kyrkans värld talar vi ganska mycket om att ”vara sig själv” och eftersom vi är skapade av Gud ser vi det som självklart att vi har någon sorts kärna som är vårt sanna jag. Samtidigt är detta autentiska jag något vi måste bli. Bli de vi är skapade att vara men inte är (på grund av synden som fördärvat oss).

Det är paradoxalt men sant att det inte är så lätt att veta hur man ska vara för att vara sig själv.

En intressant sak att ta fasta på är just detta med hur mycket vi hänger samman med andra människor. Man kanske till och med skulle kunna säga att vårt jag består i alla våra relationer. På ett sätt är det långt ifrån hur vi brukar tänka inom kristen tro men på ett sätt inte. Vi brukar ju faktiskt säga att det är just en relation som definierar vilka vi är, närmare bestämt relationen till Gud.

Det krävs inte att vi tänker oss att det mänskliga subjektet är stadigt och håller ihop över tid för att få den kristna tron att gå ihop. Det har vi aldrig sagt. Det är Gud som är den yttersta verkligheten och allt skapat är i grund och botten ganska flyktigt. Vår sanna personlighet har vi inte i oss själva utan ”i Kristus” -det är den vi blir tillsammans med honom som verkligen är oss själva. I varje situation. I varje ”delperson” som vi kan tänkas ge uttryck för. Identiteten i Kristus kommer så att säga från framtiden, det är snarare den vi är på väg att bli som definierar vilka vi är, inte var vi kommer ifrån.

Detta med att det mänskliga subjektet är så väldigt stabilt och viktigt tror jag snarast borde härstamma ur Descartes och upplysningstiden och så? Rätta mig om jag har fel.

Så: Det är omöjligt att vara sig själv. Om man inte är det i relation till Kristus. Plötsligt blev det ju faktiskt riktigt kristet det här!

Det var förhoppningsvis helt begripliga tankar. Vad säger du om dem? Skriv en kommentar!

Kommentarer

13 svar till ”Ett flytande jag (och en stadig Gud)”

  1. Profilbild för Markku Hirn
    Markku Hirn

    Det vanliga misförståelsen är att det inre sanna jaget finns redan där som en färdig produkt och det gäller bara leta och hitta det. Nej , det finns bara ett potential att bli något mer eller mer komplett, genom hårt psykologiskt arbete.

    Identitetsbildning börjar med imitation av förebilder och fortsätter med selektiva introjekter dvs delegenskaper, tankar världsuppfattningar hos omgivning . Till slut kommer också en selektiv identifikation med alla delkomponenter, vilka i processen for en personlig prägel när dom integreras med alltanant i personligheten. Det är inte relationer som sådant, utan i vilken mån vi identifierar oss eller tar avstånd med komponenter i relationen, som formar oss.

    När Hammar säger att Gud är en relation, misstänker jag att han har inte tänkt igenom tanken.

    Eftersom vi är multitalang varelser skriker dom icke utvecklade sidor på uppmärksamhet som en känsla av otillfräställelse, att något fattas.
    Om man fuskar ,och uttelämmnar, eller kommer inte i kontakt i rätt tidspunkt med viss andlig utvecklingsmöjlighet blir resultatet också att något fatts i mitt väsen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack för bra komplettering Markku. Psykologerna som håller på med livscykeln och sånt brukar väl säga att målet med livet är att lyckas integrera alla olika sidor hos sig själv? Det låter ju i så fall som ett bra sätt att få ihop det skapelsegivna med det potentiella?

  2. Profilbild för Lena P

    Jo, jag tror att Gud är relation i bemärkelsen att Gud är ett relationellt väsen. Gud vill ha relationer till oss alla.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är lite knepigt sagt att Gud är relation eftersom det är ganska mångtydigt. Men som du säger det håller jag med. Hammar har jag inte läst mycket av faktiskt.

      1. Profilbild för Rebellas andra

        Ursprungligen är tydligen det där att Gud är relation från Augustinus. Han knyter det till treenigheten, alltså att Gud är relation inom sig själv… jag har ett utkast om det där nånstans, som jag aldrig bloggat färdigt. (men det där vet kanske alla redan)

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det är en av de stora fina grejerna med treenighetsläran att Gud är en gemenskap i sig själv. Jag har raderat några utkast nu till att försöka förklara vad jag tycker kan vara konstigt med att säga att ”Gud är relation” men det är kanske bara en känsla av att det kan döljas mycket flum bakom som jag har emot det.

  3. Profilbild för Rebellas andra

    Intressant. Tack.

    Nån måste redan ha teologiserat över det här, tänker jag. Nån av de där som rör sig i gränslandet mellan teologi och psykologiska/sociologiska teorier.

    1. Profilbild för Markku Hirn
      Markku Hirn

      Stämmer bra, det finns en riklig literatur på ämnet. Det intressanta är att det många gånger mer givande att läsa psykologer och motsvarande som teologiserar än teologer som psykologiserar.

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Det kanske stämmer. Det är kanske i så fall för att det är bättre ju mer man kan utgå från fakta än från modeller man vill hitta stöd för.

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag har ett vagt minne av att jag stött på liknande tankar innan men lite tror jag faktiskt att jag tänkt själv den här gången.

  4. Profilbild för Markku Hirn
    Markku Hirn

    På andra läsningen av Tomas text fastnade jag i meningen ”identiteten i Kristus kommer från framtiden….” Hela tankegången är en guldkorn att tänka vidare på. Det fans ändå något som jag undrar om man kan omdefiniera .
    Tomas skriver”… att den som vi är på väg att bli definierar vilka vi är…”.

    Är inte poänged själva förblivandet ,alltså en pågående förvandling? Att sägä ”vi är” stämmer bara delvis på grund av att identiteten är inget varande utan långsamt förändrande . Identitetsformation är livslång process. Kristus bilden i oss förvandlas med djupare förståelsen och formar oss till en ny evigt växande skapelse.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Härligt när det känns angeläget med en omläsning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.