Mose, den brinnande busken och treenigheten

Mose tar av sig om fötterna eftersom han är på helig mark. Mitt bland fåren. Enligt Botticelli.

Igår kväll höll jag en kort predikan på kvällens musikgudstjänst i Dalstorps kyrka. Jag hade lite otur med logistiken så plötsligt hade jag inte mitt manus med mig och hann inte ordna ett nytt heller. Men ibland har man turen att ha så enkel struktur på talet att det går att minnas hur det skulle vara i stort. Så det gick faktiskt rätt bra. Kanske inte helt som det står nedan men så är det ju i talarsvängen. Här är i alla fall en liten utläggning och Mose, den brinnande busken och treenigheten,

Helga trefaldighets dag 2016, Mose och busken

Mose står plötsligt inför något väldigt märkligt ute i öknen där han är med sina får. En buske som brinner men inte brinner upp. Den lyckas på något sätt hålla fast den står i ljusan låga. Idag på helga trefaldighets dag så kan man tänka på Gud som treenig och tänka att det är lite likt, det kan vara väldigt svårt att få ihop det i sitt huvud, men på något mystiskt vis sitter det ändå ihop.

De gamla kyrkofäderna använde förresten en liknande bild när de beskrev hurdan Gud är, en som passar bra nu när vi väntar på sommaren. Det är lite knepigt med treenigheten så jag vill gärna börja med att säga något kort om den. De gamla teologerna tänkte sig också en eld men en väldigt mycket större sådan. Solen. Solen är som Gud, den är ursprunget till allt liv, utan den vore vi inte här. På samma sätt är det med Gud och hela kosmos. Vi har alla vårt ursprung hos Skaparen, Fadern. Men det är viktigt att solens energi når oss och då menade de att solens strålar är som Sonen, Kristus. Som gör att vi hela tiden får ta del av Guds godhet och lära känna Gud som den som låter sin sol skina över både onda och goda, och särskilt genom människan Jesus Kristus, Gud som blir människa. När solens strålar når oss vänder vi ansiktet mot dem och känner värmen och värmen kan liknas vid den heliga Anden, Gud som verkar i våra liv och skapar kärlek och glädje i våra hjärtan genom att låta Guds nåd få verka. Det finns inga perfekta bilder av treenigheten men jag tycker den här åtminstone ger mycket att tänka på. Solen, dess strålar och värmen den ger går ju inte riktigt att skilja från varandra, ändå kan vi uppleva det som olika saker.

Men viktigare än detta, som kan vara ganska filosofiskt, är förstås hurdan Gud är mot oss. Det första som händer när Mose närmar sig busken är att Gud talar till honom vid namn. ”Mose! Mose!” ropar Gud. Bland alla människor på jorden känner Gud honom. Vet vad som hänt i hans liv, vem han varit, vem han är och vem han kan bli. Och Mose får ta av sig om fötterna, han står på helig mark. Jag tror fler än man kan tro känner igen sig i den upplevelsen, av att vara i Guds stora närvaro, och känna att man är på helig mark. Då är det bäst att lyssna och Gud fortsätter tala till Mose. ”Jag är dina fäders Gud” säger han –inte nog med att Gud vet vad Mose heter, han vet bättre än Mose själv varifrån han kommer. Men det är inte allt Gud vet. Jag har sett hur mitt folk plågas i Egypten, Jag har hört deras rop, jag vet vad de får lida, säger Gud.

Och Gud handlar. Därför har jag stigit ner för att befria dem och föra dem till ett rikt och vidsträckt land. Och sedan kommer han till att han vill använda sig av Mose i allt detta. Och Mose blir rädd förstås.

Det är uråldriga ord vi läser men det vi får höra spelar stor roll för oss också. När Gud ger sig tillkänna så får vi veta att han känner oss, är engagerad i hur vi har det. Inte bara i allmänhet utan var och en är känd vid namn. Och Gud har SETT, HÖRT och VET hur det ser ut på jorden. Om lidandet här. Och därför har han stigit ner. Som kristna, långt efter Mose får vi förstås tänka att det var just det här som hände när Jesus kom till oss för att befria oss från syndens och dödens makt och ge oss ett nytt liv i frihet. Sådan Gud var då, sådan är han nu.

Allt detta får vi veta om Gud. Men ändå förblir han ett mysterium. Vad jag heter? Jag är den jag är. Gud kan säga vem Mose är men Mose kan aldrig fullt ut förstå vem Gud är. Gud är bortom vår fattningsförmåga. Men Gud vill också ge sig tillkänna, komma oss nära, och rädda oss.