Mina gamla söndagsskolböcker revisited

DSC_0336

Jag håller på en del med att städa i gamla grejer hemma hos mina föräldrar och ibland hittar jag spännande saker. I alla fall spännande för mig själv, men jag hoppas det här kan ha lite allmänt intresse också. Jag hittade i alla fall böcker från min tid barntimmar och/eller söndagsskola, det är inte så lätt att veta riktigt för jag minns verkligen inget alls av detta.

DSC_0337

Den lilla barntimmeboken där man fick klistra in bilder och fundera kring Jesu barndom var söt. Och rätt modern skulle jag säga, för man får följa Jesus i det dagliga judiska livet med böner för alla tillfällen. På bilden ovan har Jesus och Josef räddat ett får ur en brunn på sabbaten, något Jesus ju som bekant tar som exempel i vuxen ålder.

DSC_0338

En del bildhjälpmedel var väldigt kreativa. Här kan man skära upp en skåra i pappret och gestalta hur hela långa rader med djur försvinner in i Noas ark!

DSC_0339

Den här pysselbilden tycker jag var genial som illustration av den förlorade sonen. Vägen tillbaka ser utmanande ut, det är lätt att ge upp innan man försökt.

DSC_0340

Och den här bilden (jag har verkligen inte färglagt värst mycket som barn) ocker jag var fi. En kyrka öppen rätt ut på gatan.

DSC_0341

Bäst är ändå prästpysslen med ”hitta vilka saker prästen använder på jobbet” och prästklippdockan! I överkant ser du memorybilder att spela kyrkmemory med.

Verkligen en nostalgitripp. Känner du igen detta eller något liknande? Skriv en kommentar!