Limmareds kyrka i bild

DSC_0356

I och med att det är semestertider och jag täcker upp för min kollega i Länghems församling så hamnar jag nu i en del nya kyrkor för att leda gudstjänst. För en tid sedan var jag i Limmareds kyrka och idag delar jag några bilder därifrån.

DSC_0363

Limmareds kyrka (i tätorten Limmared) är byggd på 50-talet och är på något sätt gammal för att vara en modern kyrka. Det är ett tidigt exempel på hur man lagt kyrka och församlingslokaler med lekrum och annat i samma hus, som man ju gjort väldigt mycket sedan dess. Mina tankar går till kapellet i Gårdsjö som verkar vara typ samtida.

DSC_0348

Så här ser det ut i koret i kyrkan. Ett upphöjt kor och en predikstol, så har man nog sällan gjort i senare kyrkor av samma slag så jag tänker att det här sättet att göra kyrkor inte riktigt hunnit finna sin form än.

DSC_0357

Altartavlan består av ett textilkonstverk späckat med symbolik. Till vänster ser vi edens trädgård där livets träd (eller kunskapens träd, det där är så rörigt, ormen är där i alla fall) står och där människorna just tvingats därifrån efter att ha ätit av frukten. Vägen till trädgården är stängd av en ängel med ett brinnande svärd. Nu väntar en karg tillvaro för människorna men Gud är med dem och har utrustat dem med kläder av skinn.

DSC_0360

I mitten av bilden ser vi Guds lamm, klippan att bygga sitt liv på. Från träkorset över bilden strömmar livets vatten ner och ger liv åt världen. Vägen för människorna går via lammet in i Guds rike till höger i bilden. Den heliga Anden kröner dem med gyllene kronor och gör dem till del av den frälsta skaran i vitt då Gud blivit allt i alla.

DSC_0347

Det finns också tavlor i helt annan stil. Här ser vi Jesus med Petrus i vågorna. På norrväggen i kyrkan.

DSC_0351

Slutligen detta vackra predikstolskläde och fönstret.

Har du varit i Limmared? I kyrkan? Skriv en kommentar!