På besök hos bröderna i Jonsered

Franciscusgården i Jonsered

Idag tänkte jag dela lite bilder och ord från lördagens församlingsresa till franciskanerbrödernas hur i Jonsered. Det var en fin resa med många höjdpunkter.

Men detta är i... missionskyrkan i Jonsered.

Men detta är i… missionskyrkan i Jonsered.

Dalstorps församling har samarbetat ett år med missionskyrkan i Grimsås kring en studiecirkel om Franciskus. Innehållet har Johan Engvall som är väl inläst på ämnet stått för (och detta har jag skrivit om på bloggen tidigare för den som har gott minne). Här introducerar Johan dagen i missionskyrkan bredvid i väntan på att de ska ta emot oss i brödernas hus.

Broder Stefan välkomnar oss.

Här kan man se brödernas kyrka och en skymt av den av bröderna som mötte oss och berättade om livet där. Det var en pratsam broder så utöver historien om brödernas vardagsliv fick vi en ganska ymnig beskrivning av innebörden i den katolska nattvardsteologi, helgonens roll och en hel del annat om vad det är att leva utifrån sin kallelse som kristen vare sig man är munk eller inte.

Koret i brödernas kyrka.

Kyrkan är mycket vacker med en mängd ikoner och andra utsmyckningar. Här ser vi koret där bröderna brukar vara när de firar sina böner och gudstjänster.

Franciskus.

Franciskus själv fanns förstås avbildad och var nästan identiskt klädd som bröderna på platsen.

IMG_0053

Ett säkert kännetecken i katolska kyrkor (men också i många högkyrkliga i min egen kyrka) är bilder till ”stationerna” längs Jesu väg med korset. Såna har man att se på vid korsvägsandakter i fastan.

IMG_0062

Här är brodern som tog emot oss. En ödmjuk man med mjölkpaketet i handen och de karakteristiska tre knutarna för munklöftena om lydnad, kyskhet och fattigdom på repet runt magen.

IMG_0058Detta var kyrkans största ikon föreställande Jesus på förklaringsberget. Väldigt vackra. Jag hade gärna stannat länge och sett på ikonerna.

IMG_0059

Man kan ju undra hur ofta bröderna har nytta av en dopfunt men de hade i alla fall en fantastiskt fin kopia av en av Sveriges äldsta dopfuntar. I mitten tror jag att vi ser Jesu eget dop.

IMG_0066

Efter besöket i klostret körde bussen till Gunnebo slott som jag heller aldrig varit vid tidigare för att vi skulle kunna äta någon mat. En vacker plats med välklippta träd som du kan se.

Vad har du för relation till Franciskus eller kloster över huvud taget? Skriv gärna en kommentar!