9 blandade tankar på söndagen

Nättroll? Kanske en bra bild av hur folk såg på Sackaios. Jesus såg mycket mer i honom.

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag leda gudstjänst med mässa i Nittorps kyrka klockan 11. Kommer du dit så ses vi. Jag ska också döpa ett litet barn på eftermiddagen.

3. Det är en lite svår dag att predika på. Temat är samhällsansvar och evangelietexten handlar om Sackaios i trädet. Såna gånger kan det vara en utmaning att hitta en annan nivå än söndagsskolenivån på vad berättelsen vill säga oss.

4. Min dator vet tydligen inte mycket om bibeln för den vill ändra Sackaios till sackaros.

5. Även de andra bibeltexterna har mycket att säga. Dels en påminnelse om att ta hand om de fattiga eftersom israels folk själva varit fattiga slavar i Egypten. Och så ett bibelord som funkar rätt mycket som slagord i svenska kyrkan uppe i Stockholmstrakten. ”Gör inte skillnad på människor”. Det är från jakobsbrevet och brevets författare är egentligen ute efter att påminna läsarna om att verkligen leva som de lär och behandla alla lika. Det är lätt att bara snacka om allas lika värde. Då som nu tydligen.

6. Det är en bra fråga att fundera på, på vilket sätt kyrkan ska ta sitt samhällsansvar. Det ska jag försöka säga något om i predikan när jag betat mig genom berättelsen om Sackaios. Den kommer väl upp här någon dag snart.

7. Jag har också börjat planera för min halvtidsföräldraledighet efter jul. Det ska bli riktigt fint att plocka russinen ur prästkakan och ha mycket tid hemma.

8. Jag tror att vår kära gamla saab börjar nå sitt slut. Hoppas den rullar på genom vintern också bara.

9. Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar!