Ny look på Vandra Vägen!

Villrådigt... troll?

Villrådigt… troll?

Varannat år kan det vara dags att förnya utseendet på Vandra Vägen lite vare sig det behövs eller inte. Idag kan du se en ny ståtlig bild i sidhuvudet av en väg nära mitt hem i höstsol. Tack Simon för hjälp med bildprogrammet.

Jag har också testat att byta ur devisen ”-Låt oss slå följe en bit” till ”-Vi lär oss medan vi går”. Det är en sammanfattning av hur jag tänker mig bloggen. Färdiga blir vi inte så vi måste lära oss längs vägen och leva med det ofärdiga. Som människor och som kristna.

Såna här dagar funderar jag på det som brukar sägas om att man ska rikta sig mot en tydlig målgrupp när man bloggar. Det går jag egentligen med på men samtidigt drivs ju innehållet här mest av vad som dyker upp i min hjärna som intressant.

Så jag ber dig om hjälp kära läsare. Vem skulle du säga att den här bloggen verkar vara till för utifrån innehåll och stil? Skriv hemskt gärna en kommentar, det kan vara till stor hjälp att få veta!

15 svar till ”Ny look på Vandra Vägen!”

Bloggen passar väl en lekmannateolog med barnasinnet kvar som jag 🙂
    Fint med höstbilden. Den vår de svaga kallar höst…

2. Profilbild för Simon

Typ dig, före teologiska studier på akademisk nivå.

3. Profilbild för Rebellas andra

New Look

Simons kommentar låter på pricken. Inte för att jag känner dig, särskilt inte innan du började plugga, men det låter så typiskt att i någon mån skriva för sig själv – eller någon som är som man själv, eller som man var förut.

Jag kan verkligen inte säga vem den här bloggen verkar vara till för. Jag trivs med att läsa den iaf.

1. Profilbild för Rebellas andra

Den nya bilden liknar mycket en av de som finns inbyggt i ett av WordPress’ normalskal. Inte helt förvånande är den skalet relativt populärt på kyrkliga bloggar.

Ja just det, jag tyckte väl det var något välbekant över det! Då får jag nog ta och byta snart igen för man vill ju gärna ha ett eget utseende. I vår bloggportal finns det ett väldigt litet antal bilder att välja på så det är inte konstigt att den är populär.

1. Profilbild för Rebellas andra

Jag tror inte jag sett den på någon blogg i SvK:s portal? Gissar att där bara finns SvK:s egna. Mackan (theos) tillhör ju Frälsis, för den delen.

Men det är ju inte alls samma bild! och din är snyggare. (Dessutom slipper man med din bild den besvärande tanken på fåren som står obekymrat och tuggar på ängen ute i solen, medan man själv går på vägen i skuggan.)

Om du bara skulle spegelvända den?

1. Profilbild för Rebellas andra

Om blicken normalt går från vänster till höger, på en sida med text på. Då kanske det inte är helt fel att gå från skuggan mot ljuset, istället för tvärtom?

Ah, just vad jag försökte skriva nyss.

Spegelvända är inte så dumt. Det sägs att det känns mer som att något pekar framåt om det går mer åt höger i bild.

4. Profilbild för Alma-Lena

Den verkar vara till för mig som bor långt från din församling men på detta sätt kommer nära.

Det känns ju både bra och dåligt att den är till för såna som mig. Fast egentligen är det väl ofrånkomligt att det är så. Och jag är väldigt glad över att ni som brukar läsa tycker så mycket om det jag gör, då är jag väl inte helt ovanlig själv ändå 😉

1. Profilbild för Rebellas andra

Det är ju den stora fördelen med nätet, att man kan hitta folk som i någon mån funkar som en själv, som finns långt bort. Ofta är det ont om dem i ens närhet.

De där råden för hur man bloggar handlar ju om att få maximalt antal besök, maximalt antal klick. Jag tror ju att det är viktigare med rätt klick. En massa människor som googlar in på bloggen, inte hittade det de sökte och går sin väg var ju inte egentligen en ”läsare”. Om jag jämför med en blogg jag hade för länge sen var det fantastiskt mycket sån trafik då. Nu är genomsnittligt antal sidvisningar per besökare en bra bit högre, vilket jag tar som uppmuntran. (Såvida det inte bara är WordPress som gjort om sina statistikfunktioner – det där är ju, trots allt, ingen exakt vetenskap.)

Jo du har rätt. Det viktiga är förstås att rätt personer hittar. Jag får ganska lite statistik (och det är nog lika så gott) men det har visat sig att det finns ett litet antal bloggposter från förr som många hamnar på alltjämt och då fyller de väl sin funktion som engångsbesök typ.

6. Profilbild för Markku
    Markku

Den genuint oförstörbarhet vilket är bloggens tonfall ,tilltalar en sådan som mig med inbyggt kritiskhet och fördärv på många sätt. Man söker ju att återfå en högre form av oskuld och renhet, som tex Mandela hade, genom botgöring och kontakt med dom som är bärare av ett inre ljus(ofta utan att dom vet det själv) .Efter en sejour i världen och när mycket av dirt har fastnat i kläder behövs det rent vatten från en klar källa.

Det var stora och fina ord Markku om jag uppfattar dig rätt. Det är fint om det får finnas något trosvisst över bloggen, i alla fall om det inte är till priset av alltför stora förenklingar.