Bön på gravsmyckningsdagen

Se mot honom på korset när det är svårt.

Det är fredagen före allhelgonahelgen och många ser till sina anhörigas gravar idag. I Dalstorps församling serveras det fika i de av våra kyrkor som ligger på en kyrkogård och Anna Mogren åker runt och spelar en kort stund på varje ställe. Även jag ska ta en tur och se till kyrkogårdarna och framförallt dess besökare. I morgon blir det konfirmander och minnesgudstjänster, liksom även på söndag. Men idag då det ju också är fredag passar det bra att vi ber en ”fredagsbön”. Låt oss be.

Gud, i höstmörkret tänder vi ljus på våra anhörigas gravar. Vi minns dem och tackar dig för vad de betytt för oss.

Gud, vi vilar i vissheten att ingen kan falla ur ditt minne och att vår egen död inte ändrar på detta.

Hjälp oss att leva i den tilliten,

och vare sig vi lever eller är döda

så har vi vårt hem och vår förankring i dig.

Gud, ljusen på gravarna påminner också

om alla dem som varit ljus på vår livsväg.

Tack för deras vägledning och uppmuntran.

Forma också oss efter din Sons förebild,

så att också vi får vara ljus för andra.