10 blandade tankar på söndagen

Blandad domsbild. Kanske Rom som brinner?

1. Glad söndag kära bloggläsare! Snön ligger vit över sydsvenska höglandet även om temperaturen börjar stiga nu så det kanske går över.

2. Det där var en inledning som tagen ur ”spanarna”, man får passa sig.

3. Jag har en sån där dyrbar ledig söndag då jag inte tjänstgör någonstans så jag hämtar krafter för fullt inför allt som nalkas med advent och så småningom jul. Hoppas det ska bli en gudstjänst idag med familjen i alla fall. Det är verkligen väldigt härligt för prästen att sitta i kyrkbänken och glo.

4. Jag har för första gången i livet tapetserat. Det är en sådan där sak jag fått för mig är alldeles hopplöst svårt men det gick bra. Både jag och äktenskapet gick levande ur det.

5. Dagens bibeltexter handlar om att ”hålla sin lampa brinnande” och hålla ut i trons kamp i väntan på Jesu slutgiltiga seger. Som närmar sig vare sig vi tycker det ser ut så eller inte. Det är helt klart en av kyrkoårets allvarligaste dagar för så här i kyrkoårets slut påminns vi om att Jesus ska komma åter ”för att döma levande och döda”.

6. Jag har skrivit mycket om dessa lite tyngre ämnen här på bloggen om du söker lite på ”domen” eller nåt i den stilen, till exempel ”Vem vill tro på en Gud som INTE dömer”. Läs gärna.

7. Jag tror att jag har lite förkärlek för att skriva och tala om Guds dom och det kanske är ganska ovanligt. Jag tyckte till exempel det var en bra grej att skriva om i mitt första församlingsblad på nuvarande tjänst. Kanske otaktiskt?

8. Men anledningen att jag vågar fundera på ämnet är förstås att jag förlitar mig på Guds nåd och att den på något sätt ska göra att allt går väl även om varken du eller jag älskar som vi borde.

9. I veckan som gått har jag förresten gått runt och kallat mig ”redaktören”. Det ska väl vara något roligt med att hålla på att sätta ihop församlingsblad menar jag.

10. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!