Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Guds härliga tyngd

 

Visst är det relativt det där med tyngd? Visst måste den här katten känna sig som att den blir behandlad som en tungviktare?

Visst är det relativt det där med tyngd? Visst måste den här katten känna sig som att den blir behandlad som en tungviktare?

Från en, som det heter, vanligen välunderrättad källa har jag lärt mig en ny spännande språklig detalj. Jag kände egentligen till detta till hälften men det är ännu bättre som en helhet. Det handlar om betydelsen av Guds ”härlighet”.

På hebreiska är ordet för Guds härlighet ”kavod” och ordet betyder egentligen från början ”tyngd”. Det antyder att Guds härlighet har med hans storhet och majestät att göra. Vi har liknande sätt at uttrycka oss i vardagen när vi säger att något är ”av vikt” eller ”viktigt”, eller ”massivt” eller så. Guds härlighet skulle kunna beskrivas så at när en människa möter den så är det ett möte med någon som är så ofattbart stor (och har mycket tyngd) att man blir alldeles skakad av det.

I nya testamentets grekiska är ordet för Guds härlighet ”doxa” och det beror på att de gamla hebreerna själva valde det ordet när de översatte gamla testamentet till grekiska en gång i tiden. Jag har inte fattat riktigt hur de tänkte där för doxa har ett ganska spretigt användningsområde, alltifrån ”lag” (som i dogm) till ”den uppfattning majoriteten har” i ett retoriskt sammanhang. Jag tar gärna emot tips om du vet mer än jag här, nu till den intressanta grejen jag hittade.

När bibeln översattes till latin så använde man, som vi nog faktiskt hört, ordet ”gloria”. Det är hämtat från romarnas kultur och hade helt annan förhistoria. Det ordet har med med ära i bemärkelsen ”skryt” att göra. Att sträva efter en upphöjd ställning och sedan kräva de hedersbetygelser som tillkommer en.

Jag tror det är lugnt att påstå att den senaste betydelsen här liknar en del ganska osympatiska bilder vi kan ha av Gud. Detta att Gud ska lovsjungas låter kanske till exempel i våra öron som att Gud är äregirig och ska ”smörjas” med beröm. Ungefär som en karriäristisk chef. Så skulle alltså inte en gammal hebré tänkt sig Gud. Snarare handlar det om att lovsången är en respons på att vi får en skymt av Guds storhet, då kommer lovsången spontant, så är det också ofta skildrat i bibeln.

Tänk på detta nu i jul när herdarna möter änglar och ”Herrens härlighet lyste omkring dem och de greps av förfäran”. Kanske ska vi föreställa oss det som ett uttryck för tyngden i Guds närvaro?

Skriv gärna en kommentar om vad du tänker om detta!

Kommentarer

15 svar till ”Guds härliga tyngd”

  1. Profilbild för Lena P

    Jag förstår vad du är ute efter, men jag får inga bra associationer av tyngt. Vikt/viktig funkar bättre. Tung/tyngd för mig är något negativt, eller i varje fall inget positivt. Men det är jag det. Alla får vi olika associationer av tyngd. Men att Gud är av vikt är helt klart, och det tycker jag också blir en bättre bild än att prata om ”Guds härlighet” som får mig att lite grann associera till rikedom. Och bilden av Gud som förmögen funkar inte.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Inte rik, och inte som en orörlig tung gubbe heller. Svårt det där med bilder.

  2. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Det är bra med tyngd 🙂 :
    https://www.youtube.com/watch?v=IEXmPyNwXoY

  3. Profilbild för Stig Walldin
    Stig Walldin

    ”Härlighet” har väl med tyskans ”Herrlichkeit” att göra. Härligt blir det en dag, när Gud skapar nya himlar och en ny jord. Han blir allt i alla. Den härlighet som människan förlorade i Paradiset. Ibland stavar jag herrlighet.
    Med vänlig hälsning

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det finns ju alltid fler språk att blanda in. Tyskan är ju viktig hos oss.Jag brukar tänka att ”ära” och ”härlighet” i stort sett är synonymer när det kommer till bibeln men i svenskan är det kanske inte så.

  4. Profilbild för Alma-Lena

    Jag tänker att Gud är den som har störst gravitationskraft i hela universum för den som har störst massa har ju det. Jag håller med Stig Walldin om att härlighet har helt andra konnotationer idag. En härlig människa är ju knappast en som kräver att vi ska smickra henne hela tiden. Snarare en humoristiskt person som man gärna umgås med. Etymologi är en sak men dagens betydelse är definitivt väldigt lik Gud.

    det är verkligen spännande med hur Septuaginta valde att översätta detta ord till doxa som känns så oerhört mycket mer abstrakt än det konkreta ”tyngd, vikt”. Var det en anpassning till hellenismens tendens att tycka det abstrakta var viktigare än det konkreta? Som uttryckts bl.a av Platon och hinduismen/buddhismen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det var ju också ett roligt sätt att tänka, att Gud är härlig att vara med. Den kopplingen hade aldrig slagit mig.

    2. Profilbild för Rebellas andra

      Om Gud har största gravitationskraft och massa… nä. Ett så fysiskt föremål är ändå inte Gud. Eller?

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Det är ju där det haltar. Gud har ju ingen gravitation på det sättet såklart men så är det med bilder, man kan inte dra dem hur långt som helst.

  5. Profilbild för Markku
    Markku

    Gud som gravitationsfällt är en självklarhet i osynlighet, som luften som vi andas. Massan av Gud kommer fram i kärleken.

    Tänk efter hur vi blir när kärleken drabbar oss . Vi blir förkrossade i dess fullbordan och i dess frånvaro när vi har förlorat det efter att en gång har upplevt det.

    Lästips för dom som vill ta del av mystisk gudförståelse: Simonne Weill ”Tyngden och Nåden”

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack för tipset och tankarna!

  6. Profilbild för Rebellas andra

    Jag översätter nog härlighet med fantastiskhet, ungefär.

    Snarare än tyngd föreställer tänker jag mig strålglans.

    I alla fulla fall får ju inte ens Mose se Guds härlighet, och får då bara se Gud ”på ryggen” – vilket möjligen ska betyda hans rumpa.
    https://rebellasandra.wordpress.com/2016/05/03/guds-rumpa/
    Guds ”höghet och prakt”, säger Gud själv i det bibelstället, i Bibel 2000. I 1917-versionen talar Gud om sin ”skönhet”.

  7. Profilbild för Rebellas andra

    Min första association till det här blogginlägget var denna.

    Det finns en sångtext av Py Bäckman där en rad lyder ”Du är vaken nu och ställer dig på vågen. Se, du väger mycket tyngre än du tror.” Trots att jag själv är mycket mindre drabbad av den anorexia light som i min generation är normaltillståndet hajade jag verkligen till för bilden att ställa sig på vågen och den visar höga siffror, och det är något bra. Då tänkte jag att Py Bäckman är en generation där fenomenet anorexia inte är lika allom bekant som det är nu – plattan är från 1983 och det är nog lite innan det på allvar började talas om anorexi. Eller så är det ett mycket medvetet val av positiv bild, just därför.

    1. Profilbild för Markku
      Markku

      Min första läsförståelse var att Rebella pratar om andlig anorexi och tyckte om iden att fenomenet kan finnas.
      Jag hoppas bara på att en möjlig sådan är inte lika svårt att behandla som den fysiska. Det finns ju en variant som är livslång och där patienten pendlar mellan anorexi och bulimi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.