11 blandade tankar på söndagen

Hemmapappalivet fortsätter.

1. Glad söndag önskar jag dig min vän!

2. Långsamt vänjer jag mig vid att arbeta deltid och byta fler blöjor än jag gjort det senaste. Det känns fint på alla sätt. Arbete är hur som helst inte allt här i världen.

3. Jag letade runt lite på bloggen för jag tror kanske att jag skrivit något om en kristen syn på arbete någon gång. Men kanske inte för jag hittar inget. Hur som helst är det en annan sorts arbetslinje som gäller inför Gud. Det viktiga är att vi får använda våra gåvor för att tjäna Gud och andra.

4. Idag är en ledig söndag. Och som vi ska ha barnkalas hemma så blir det kanske inte någon gudstjänst idag heller. Som ni förstår tar jag däremot väldigt gärna emot era förböner…

5. Istället kan man få stifta bekantskap med min kollega Peter Nordén idag på gudstjänsten (11) i Dalstorps kyrka. Han är trevligt och klok och en förebild på alla sätt. Han kommer synas en hel del i dalatorpskyrkorna i det närmaste.

6. Söndagens texter handlar om ”livets källa”. Det som gripit tag i mig är Jesu ord om att han ”inte vill ha någons vittnesbörd om sig”. Jag tolkar det som att han inte behöver erkännande från någon utom från Gud. Han vet vem han är och vad han ska göra utan att behöva en massa bifallsrop. Vackert det.

7. Det där med att fotografera leksaker i olika scener har liksom bara fortsatt eskalera i mitt huvud. Nu har jag ytterligare några grejer jag ”nog borde testa”. Fast det är roligt att märka hur det konceptet också faktiskt utvecklats ganska mycket sedan jag började. Det blir bättre både i bildkvalitet och i bildkomposition.

8. Det är över huvud taget bra att våga testa sig fram märker jag mer och mer. Man kan inte riktigt räkna med att något ska bli bra förrän man gjort det sådär 30 gånger och fått rutin.

9. Jag önskar så att det skulle vara något som utmärker kristna att vi inte är så rädda för att misslyckas eller göra fel utan vågar pröva. Så är det bara ibland. Med mig själv också. Med Guds hjälp ska vi väl kunna förstå att vårt värde inte hotas av en eller annan fadäs?

10. Jag planerar för övrigt mer och mer för mitt kommande Lutherföredrag. Det finns viss risk att de där stackars åhörarna får sitta till dagen efter. Tydligen tycker jag det är väldigt roligt att få berätta en massa saker. Och det faktum att jag ju knappast är någon expert på Luther alls egentligen verkar hindra mig alldeles för lite. Kanske en klassisk prästrisk att man börjar tro man kan ställa sig upp och tala om vad som helst?

11. Vad gör du denna vackra(?) dag? Skriv en rad!

Livets källa