Hur mycket är frid i själen värt?

Stackars Antonius plågas av andar i öknen, eremitlivet var ingen dans på rosor. Jag tror ändå han tyckte det var ett gott sätt att leva, det övervägde.

Stackars Antonius plågas av andar i öknen, eremitlivet var ingen dans på rosor. Jag tror ändå han tyckte det var ett gott sätt att leva, det goda övervägde.

Jag lyssnar nu på Stefan Einhorns bok ”de nya dödssynderna”. En väldigt intressant bok i sig och intressant för sitt upplägg som i mycket utgår från vetenskapens rön och ett evolutionärt perspektiv på oss människor, men som ändå handlar mycket om hur vi ska leva våra liv på bästa sätt. Jag rekommenderar den men det är inte det jag ska skriva om nu.

I förbifarten nämner Einhorn någon undersökning där man hade värderat frid i själen. Eller rättare sagt handlade det om personlighetsdraget ”känslomässig stabilitet” men det låter mycket som samma sak. Forskare hade jämfört vad en liten ökning i känslomässig stabilitet motsvarade om man jämförde värdet av det med hur mycket bättre man mår av en lönehöjning.

Resultatet var att en liten ökning i känslomässig stabilitet motsvarar det  ökade välbefinnandet en löneökning på 2 miljoner om året skulle ge.

2 miljoner om året i löneförhöjning. Så mycket är det värt att må bra och ha frid. Eller om man vänder på det; så lite kan man egentligen köpa lycka för pengar.

Vetenskapsmannen i mig har förstås många frågor både om hur detta mättes och vad den där ”känslomässiga stabiliteten” innebär mer exakt. Jag föreställer mig i alla fall att det är fråga om faktorer som inte bara är genetiska utan som man kan påverka. Sett i det perspektivet kanske det till exempel inte är så dyrt att gå till en psykolog?

Och så tänker jag på den gamla ”guldgrävarsången” med Lapp-lisa:

”Ty jag blev frälst, härligt frälst.

Och jordens skatter får vem som helst.

Jag byter ej bort den skatt jag fått för millioner. Jag mår så gott”

Jag vet att min egen tro på Gud betyder mycket för friden i själen och känslan av mening och mål i livet.

Sen tycker jag inte man ska motivera tro på Gud med nyttoargument egentligen. Är det sant att Jesus är den han säger så är den kristna tron sann och oändligt viktig oavsett hur jag känner inför den, men samtidigt tror jag ju att Gud är god och vill att vi ska få glädja oss över livet. Allt gott är gåvor.

Så i stället för att tänka alltför mycket på att livet skulle vara bättre med mer i plånboken är det bättre att gå på gudstjänst. Det är gratis och gör gott. Eller vad säger du om detta? Skriv en kommentar!