Bor vi alla i Djursholm? Nåd för nutidssvensken

Denne person bor absolut inte i Djursholm. Ett enklare liv där man lättare ser livet som gåva?

Denne person bor absolut inte i Djursholm. Ett enklare liv där man lättare ser livet som gåva?

Jag fortsätter att skriva tankar utifrån präst och diakonmötet om nåd för ett tag sedan. Pekka Mellergård skrev i sin del av prästmötesboken om något som jag tror är väldigt relevant för kyrkan idag.

Tydligen finns det en undersökning om livet i Djursholm där en del av landets toppskikt lever sina liv. Det kräver visst en del att bo där för det gäller att vara framgångsrik på i stort sett alla livets områden för att duga. Karriär, träning, smak och skötsamma barn och så vidare. Och dessutom skriver Pekka att resten av Sverige strävar mot att bli som Djursholm.

Utifrån detta skriver han följande citat om nåden att inte behöva vara perfekt:

”Hur många längtar inte efter befrielse från krav på att vara perfekt? Att bara få vara? Att vara accepterad och kanske till och med älskad. Helt utan motprestation? Är det vad Nåd handlar om i Sverige på 2010-talet?” (nåd i realtid s70)

Detta hänger förstås mycket ihop med en tro på Gud. I alla fall för mig. Att vi har vårt värde utifrån att vi är skapade och älskade av Gud.

Vad säger du? Skriv en kommentar!

11 reaktion på “Bor vi alla i Djursholm? Nåd för nutidssvensken

  1. Jag har hela mitt liv strävat efter perfektion i ett försök att bli accepterad, vilket jag ändå inte blivit. Så ja, nåd för mig är att få bara vara och ändå bli älskad och accepterad för den jag är.

  2. Hörde förra helgen en bra beskrivning av nåden. Den löd: Tänk dig att du ligger i havet utan möjlighet att rädda dig själv. Så kommer en räddningshelikopter och sänker en sele ner till dig. Du behöver bara klamra dig fast vid den för att dras upp i helikoptern.
    Sedan fortsätter livet i samarbete med Nåden!

  3. Fast är det nåd?

    Citerar Joel Halldorf i Människor och tro.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=416&artikel=6668744

    I början citerar journalisten. Sen Halldorf.

    Kan inte då Luthers tankesätt vara en hjälp för oss, att inte handlingar och prestationer blir det som avgör hur vi accepteras i samhället och i våra egna ögon?

    JH: Det Luther säger är: Du ska inte tro att du kan följa Guds lag till punkt och pricka. Men det vi ofta känner oss jagade av, det är ju inte Guds lag utan krav som finns kulturellt: att vi ska ha en perfekt kropp, att vi ska leverera på jobbet, vi ska vara effektiva. Det är inte krav som Gud ställer på oss, utan det är krav som snarare kommer från den mörka sidan. Där är det inte förlåtelse vi behöver, för att vi inte kan leva upp till de här kraven, utan där behöver vi bli befriade. Nåd är inte alltid det bästa sättet att beskriva vad den moderna människan behöver. Vi behöver snarare befrielse.

    Fast ni kanske pratar om lite olika saker?

    • Det där var ju ett bra citat! Det stämmer ju att det inte är Guds krav det handlar om här men jag tycker nog det där blir en för snäv definition av nåd egentligen. Att bli befriad från bördor är väl också ett verk av Guds nåd tänker jag.

      • Nej det är inte Guds krav, men en realitet i livet efter paradiset. Vårt liv struktureras av förbannelsen : Vi skall tjäna vårat levebröd i anletets svet. För att klara av det måste viss effektivitet finnas med.
        Konkurrens om arbetstillfällen är också en del av inbyggda realiteter som följd av förbannelsen att vi måste försörja oss genom arbetet .
        Det finns inget löfte någonstans att vi skulle slippa detta.Lika så att vi kan inte slippa konkurrensen när det gäller att behaga. För att behaga en partner måste vi ha en kropp som tilltalar honom/henne.
        Vi slipper inte ifrån livets stress.Men vi kan lära oss att handskas med det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>