10 blandade tankar på söndagen

Se punkt 9.

1. Glad andra påsksöndag kära läsare! Nu är det påsk igen och påsken varar än till… pingst.

2. Kyrkan firade som bekant påsk varje vecka tidigare än den började göra det en gång per år så varje söndag är tänkt att vara en påminnelse om Jesu uppståndelsedag. Därav just söndagen som gudstjänstdag.

3. Det har hänt rätt mycket i veckan. I måndags på annandagen hade pastoratet mottagning för vår nya kyrkoherde Patric Cerny i Tranemo och senare på kvällen fick jag vara med och leda en vacker musikgudstjänst i Grimsås kyrka. Sedan har det varit en massa mailande och ringande och allt möjligt och igår var det ”det flödar glädje” pastoratets dag för alla som är engagerade i våra församlingar på olika sätt.

4. Det var en väldigt fin och bra dag. Hoppas det blir många sådana. Mitt bidrag bestod mest i att jag nu faktiskt på riktigt har gjort en tavelutställning av mina lutherbilder och hängt upp dem till beskådan. Det var väldigt roligt och bilderna kompletterades fint av nån slags gammal grisa-dörr hemifrån familjen Blåbergs gård. Den fick man spika teser på.

5. Som det ser ut så kommer förresten utställningen att visas på fler ställen framöver. Hör av dig om det kan vara något för din kyrka eller bibliotek eller vad det nu kan vara för plats som behöver lite Luther-bilder.

6. Utöver utställningen så såg jag förstås till att stå och säga några ord i mikrofonen så att det ska verka som att jag har bidragit väldigt mycket till dagens program i förväg men sanningen är att jag inte kunnat vara med så mycket och förbereda nu när jag är hemma med barn på halvtid. Känns som ett klassiskt prästknep att hålla sig framme så?

7. Så var jag också på ett seminarium med stipendiater från mitt gamla utbytesprogram ”ung i den världsvida kyrkan”. De hade varit i Sydafrika och i Brasilien. Det kändes fint. För 10 år sen stod jag där och berättade om Filippinerna i snarlika sammanhang. Och jag kan nog egentligen inte värdesätta de erfarenheterna för högt.

8. Vi har fått nya grannar. Jag har ansträngt mig för att hälsa och verka vettig och allt. Ganska snart kommer ändå dagen då jag springer på dem glatt visslande iklädd kaftan så det är bra att inte vara för läskig från början.

9. Några dagar före påsk hittade jag den här märkliga skapelsen på bilden ovan här hemma. Två tygormar upphängda på en sopskyffel. Jag väljer att tolka det som att barnen har lekt Mose i öknen med ormen på staven som räddade från dödliga ormbett. Tänk att mina små barn redan kommit så långt i meditationerna över påskens djupa innebörd genom bibelns berättelse som helhet!

10. Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar!