rickard

Redesign av svenskakyrkan.se

Redesignen av svenskakyrkan.se testas för fullt. Utmaningen är att anpassa de stilmallar (CSS) som krävs till den nya designen så att de passar hur informationen är strukturerad i den gamla designen. Dessutom arbetar vi med att ta fram toppbilder till stift och församlingar. Till att börja med kommer varje stift att erbjuda sina församlingar några olika standardbilder men på sikt kommer varje församling att kunna använda sina egna bilder i sidan huvud. Tillsammans med sin egen logga.

De åtta huvudingångar som startsidan kommer att innehålla är också spikade. De blir:

• Kyrkor och församlingar
  • Aktuellt
  • Om Svenska kyrkan
  • Om tro och liv
  • Så kan kyrkan stötta dig
  • Högtider och helger
  • Internationellt arbete
  • Så kan du bidra

Vi kommer självklart att göra tester av hur användarna uppfattar strukturen när den varit i drift ett tag.

6 svar till ”Redesign av svenskakyrkan.se”

1. Profilbild för Lars Karlsson

Hej Mattias

Jag är väldigt intresserad av hur ni jobbar med tillgänglighet och användbarhet på nya svenskakyrkan.se, kan du berätta lite?

2. Profilbild för Rickard
    Rickard

Det kommer att bli ungefär samma tekniska förutsättningar som idag (lyssna och anpassa sidan). I och med att alla css:er blir nya kommer vi förhoppningsvis också att få sidor som validerar bättre än idag :-).

På planeringsstadiet finns också språkversioner (inkl teckenspråk och lättläst) för vissa delar av webbplatsen. Än viktigare är dock det ständiga arbetet med att göra navigation och menyval så tydligt som möjligt. Precis som Steve Krug skriver i klassikern ”Don´t make me think” http://www.sensible.com/buythebook.html och som du själv framhåller på din webbplats http://larskarlsson.wordpress.com/2009/02/11/ar-tillganglighet-bara-validerad-kod/ finns det bara fördelar med att göra en så tillgänglig webbplats som möjligt.

3. […] huvudingångar för olika grupperingar av ämnen Se här för vad de kommer att heta. Överst en större yta som kan användas till olika budskap i form av […]

4. Profilbild för Lars Karlsson

Kul att se att svenska kyrkan satsar på ”alla”, på något sätt även det kristna budskapet.

Kommer ni att satsa mer på sociala medier som Twitter och liknande?

5. Profilbild för Rickard
    Rickard

Vi har (som så många andra) säkrat vårt varumärke på Twitter men än så länge är det inte någon större aktivitet där. En liten start är dock att viss pressinformation kommer att använda Twitter som en, av flera, kanaler.
    Som med allt inom kyrkan är församlingarna, samfälligheterna och stiften fria att göra sina egna satsningar – och flera finns redan på Twitter och uppmärksammar följarna på sin lokala verksamhet.
    Vi finns också på Facebook med några olika grupper och på planeringsstadiet finns en egen bloggportal (WordPress) för de inom kyrkan som vill blogga.

6. Profilbild för Stefan Gelfgren
    Stefan Gelfgren

Det skall bli intressant att följa utvecklingen här. Har något särskilt på gång som är mer web 2.0-inriktat (såg att ni nämnde ex.vis Twitter, FB och bloggar ovan)? Hur tänker ni kring det? http://churchandinternet.wordpress.com/2009/05/28/svenska-kyrkan-utvecklar-sin-web/