Till innehåll på sidan
Mattias Hallberg

Google och bönewebben

bonewebb

Vår bönewebb genererade en hel del, mest positiv, uppmärksamhet när den lanserades i samband med kyrkovalet. Vissa kloka människor uppmärksammade att den inte var speciellt synlig på Google. En hel del sökord läggs ju ständigt in på bönewebben, många av dom sådana som vi gärna vill ligga högt på Google med.

Nyligen har bönewebben html-optimerats, så att det finns html-kod för Google att söka igenom, och inte bara en flashfil. Förhoppningen är naturligtvis att vår närvaro på Google ska bli mycket bättre i och med detta. Googles robotar kan ta några veckor för att indexera sidan, men vi hoppas på att se resultat snart.

Kommentarer

5 svar till ”Google och bönewebben”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias H, Mattias Thurfjell. Mattias Thurfjell said: RT @mattiash: Google och bönewebben http://bit.ly/dueBzo #yam […]

  2. Profilbild för Ann-Christin Johansson
    Ann-Christin Johansson

    Testade och fick direkt träff på ”bön”.
    Kul att bloggen börjar få lite innehåll efter perioden i ide.

  3. Profilbild för Walter Naeslund

    Hej hej, och tack för länken! Bra initiativ att göra någonting åt saken. Det är en stor del av kampanjbudgeten som gått till spillo här tyvärr.

    Åtgärden som gjorts nu är en HTML-fallback, men inte med en unik sida per bön. Resultatet är att ni ändå bara har 10 indexerade sidor (istället för dryga 25000) där de alla dessutom har samma titel. Dammet är insopat under soffan, men problemet är inte löst. Men jag ska inte gnälla mer. Istället kommer här fem konkreta punkter som ni kan påpeka till er byrå:

    1. Be dem sätta en ”meta canonical tag” för att alla ingående länkar ska peka till rätt URL för att undvika duplicate content.

    2. Se till att varje bön indexeras som en unik sida. Det gör ni genom att ge varje objekt ett eget id.

    3. Ta bort en ”/” i era länkar i toppnavigationen. Google har problem att läsa länkarna som de ser ut nu.

    4. Använd inte Flash. Överväg J-Query till nästa sajtprojekt. Det hade varit enklare och billigare och sajten hade behållt sin nuvarande charm. Förutom att vara billigare hade sajten dessutom faktiskt fungerat och fått ett HELT annat genomslag, och ni hade inte behövt ösa ut mängder av pengar i TV-annonsering på att göra reklam för er reklam.

    5. Fixa hygienfaktorer som titlar och beskrivningar. Att det står saker som ”txt1” och ”lorem ipsum dolor” och att det står kvar fortfarande efter flera månader är lite som att råka glömma kvar ”lorem ipsum”-text i en annons.

    Det är bra att ni ligger på er byrå. Det gör oss alla bättre!

    Lycka till!

  4. […] prayer campaign (one of the campaigns I’ve criticized for completely neglecting search). In the post that linked to me they explained that they had now created an HTML fall-back for the site, and that they should now […]

  5. Profilbild för mattias
    mattias

    Tack Walter för tipsen! Ibland är det bra att ha en utvecklingsblogg 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.