Prioriteringar för 2010

Svenska kyrkan har under 2009 utvecklat ett grundläggande intranät som har en mycket stor potential. Vi flyttar nu över fokus till externwebben. Men främst blir det under 2011. Vi behöver en tid av konsolidering för att rensa webben från det interna materialet samt för att ta fram ytterligare strategier för vårt arbete. En övergripande kommunikationsstrategi ska tas av kyrkostyrelsen i december 2010. Den ska snarast kompletteras med en strategi för hela Svenska kyrkans närvaro på internet. Arbetet med att ta fram en sådan strategi påbörjas nu. Den ska innehålla såväl mål med arbetet med sociala medier som riktlinjer för hur medarbetare och chefer använder sociala medier som egna redskap i jobbet, checklistor för bloggande som anställda i Svenska kyrkan, konkreta webbpolicies som ger vägledning i vardagsarbetet. Dessa strategier och riktlinjer blir styrande för nationella nivån och rekommenderas att antas av övriga nivåer i Svenska kyrkan.

I höst gör vi en större utvecklingssatsning, som både är tidskrävande och kostsam, genom att slå samman plattformarna för intranätet och externwebben. Det innebär att det blir mycket enklare att lägga in information på både intranät och externwebb. Det innebär också att många bra finesser som utvecklats för intranätet då även kommer att finnas på externwebben och tvärt om.

Detta innebär inte alls att vi får ett färdigt system för intranät och externwebb. Undan för undan ska vi däremot förbättra den externa webben och intranätet. Vi behöver tips, på den här bloggen, från alla användare. Vi behöver förståelse för att det inte alltid är så enkelt och ibland tar längre tid än vi vill, att bygga system som passar för närmare 1000 ekonomiska enheter i Svenska kyrkan och som verkar på minst tre olika nivåer – lokalt, regionalt och nationellt. Vi försöker på utvecklingsbloggen regelbundet uppdatera våra egna planer för att ni ska se vad vi redan planerat och när vi hoppas att det ska bli klart.

Genom utvecklingsbloggen hoppas vi på ett gott samarbete som i slutändan gör Svenska kyrkan till en god webbkommunikatör.

Våra prioriteringar under 2010 har nyligen gjorts om pga. av nya ekonomiska förutsättningar och nytt arbetssätt. Utvecklingen inom till exempel sociala medier är idag så snabb att planeringen måste uppdateras oftare än bara årsvis. Den nya prioriteringslistan finner du här nedan.

Google-maps-integration Tertial 2 2010
Andra typer av lokaler i kartan inkl. administration för församlingar T2 2010
Förbättrat församlingssök med hur man hittar till olika församlingar Klart! T2 2010
Dela med dig-funktion på svenskakyrkan.se för att kunna lägga på facebook, mm Klart!
T2 2010
Kalenderfunktion Klart! T3 2010
Gemensam plattform för webb och intranät Klart! T3 2010
Adresser på webben (så att man vet var man är?) T3 2010