rickard

Utträde ur Svenska kyrkan utnyttjas av bedragare

På senare tid har det blommat upp flera företag som försöker tjäna pengar på att få folk att begära utträde ur Svenska kyrkan. Uppläggen varierar något men gemensamt är att dessa företag försöker ta betalt för något som är gratis. Det kostar inget att begära utträde ur Svenska kyrkan. Härnösands stift har anmält företaget Skattetaxen till Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring.  Tidigare har webbplatsen kyrkoavgiftningen.se anmälts för vilseledande marknadsföring. Här kan du läsa mer om medlemskap i Svenska kyrkan.

Här kommer vi att lista de företag som använder denna affärsmodell. Tipsa gärna om fler och länka gärna hit.

Skattetaxen tar 399 kr för något som är gratis. Företaget använder telefonförsäljare och ringer runt i hela landet. Detta har uppmärksammats i lokalmedia: Dagbladet skriver att det är en bluff, Barometern gör kopplingar till annan bluffverksamhet, VLT uppmärksammar också Skattetaxen. Ljusdalsposten skriver om en fejkad faktura till en 88-åring. Fler artiklar här, här och här. En googlesökning på Skattetaxen ger ingen positiv bild av företaget.

Kyrkoavgiftningen.se tar 119 kr för för något som är gratis. Kyrkoavgiftningen.se verkar inte ha någon telefonförsäljning utan annonserar på Google och Facebook. Klicka på deras annonser eller besök deras webbplats för att skaffa en egen uppfattning om deras erbjudande och argumentation.

Svensk informationsservice AB tar 299 kr för något som är gratis. Detta verkar vara ett rent telemarketingbolag där telefonisterna jobbar på provision. Verkar enligt uppgifter här fara med en hel del osanning. En del av affärsmodellen tycks också vara att företaget riktar in sig på människor med utländska namn. FÖRTYDLIGANDE 100906: Företaget som beskrivs här heter enligt bolagsverket Sisab i Uppsala AB. Föreningen Svensk Info Service har inget med dessa tveksamma metoder att göra.

Om du blivit kontaktad av ett företag som du bedömer som oseriöst och vill göra en anmälan till Konsumentombudsmannen så finns en instruktion här. Det går bra att göra anmälan via e-post.