Kort rapport från Sweden social webcamp

Grid

Foto av bstark

SSWC är ett tältläger där människor som arbetar med eller är intresserade av den sociala webben träffas. I år var andra upplagan och för första gången var vi på Svenska kyrkan representerade i form av mig. Det finns inget förutbestämt program utan deltagarna bygger programmet på plats. Det ger en bredd och en delaktighet, och det blir inte sådär förvirrat som man kan tro, utan fungerar riktigt bra.

Några snuttifierade versioner av tankar jag tar med mig.

• Webben visar på behovet av ideella krafter och engagemang. Organisationer tjänar därför inte på att styra samtalet utan kan vinna mer på att riva hindren för konversationen.
  • Creative Commons – Jag var inte med på sessionen (video) som handlade om Creative Commons (ett licenssystem som underlättar spridning av material), men påmindes om det och taggades att lobba mer för det internt. Vi i kyrkan har inget att vinna på att skydda ”vårt” material utan kan tvärtom tjäna på att det sprids utan upphovsrättsliga hinder.
  • Ger man sig ut i sociala medier tar man ett ansvar som förpliktigar – man måste vara beredd på att förändra sig själv snarare än att bara berätta för andra hur saker och ting ligger till.

Sammantaget var konferensen en superbra injektion i det fortsatta arbetet. Jag hoppas och tror att den kommer pågå många år till.

Det finns mycket mer att läsa, kolla taggen sswc på Knuff, Twingly och Twitter. TV4 gjorde ett bra reportage också som finns här.

/Mattias