Svenska kyrkan inleder samarbete med kyrkokartan.se

kyrkokartan

Kyrkokartan är en sajt som vi skrivit om tidigare här på utvecklingsbloggen.  Det är en kartsajt med kyrkor där besökarna kan lägga upp bilder på och kommentera kyrkobyggnader i Sverige.

Sajten drivs av Ted Valentin och släpptes 2008. Sedan dess har mängder med bilder, kommentarer och beskrivningar kommit in. Detta har gjort sajten till den mest kompletta publika databasen med kyrkor i Sverige, sajten är ett klockrent exempel på den numera klassiska tesen om crowdsourcing.

Vid årsskiftet inledde Svenska kyrkan formellt ett samarbete med kyrkokartan. Det innebär bland annat att sajtens fortsatta utveckling och överlevnad är säkrad. Fortfarande kommer det stora värdet med sajten såklart vara de engagerade användarna och deras bidrag, så gå in och skriv något kort om din församlingskyrka så blir sajten ännu bättre!

Kyrkokartan.se

Uppdatering: Kyrkans tidning gjorde en intervju om kyrkokartan som du hittar här.