Bloggande biskopar och ny startsida

Det är mycket som pågår nu. I dagarna fick vår bloggplattform en slags nylansering med en ny startsida där bloggarna på bloggplattformen presenteras. Det är också glädjande att två av våra biskopar redan har bestämt sig för att börja blogga, ärkebiskop Anders Wejryd och Karlstads stifts biskop Esbjörn Hagberg.

Det finns fortfarande att göra på bloggplattformen, men vi hoppas att den ska bidra till att fler, biskopar och andra, ska börja blogga.

Vi är också i slutskedet av arbetet med vår nya startsida för svenskakyrkan.se.  Betydelsen av startsidan överdrivs ofta, det är mindre än en av tio besökare som någonsin ser startsidan, de flesta kommer ju direkt in på en sida via sökmotorer (läs Google) nuförtiden, eller en länk från något socialt nätverk. Men vi tror att den nya startsidan blir en bra mix mellan aktuellt material, grundmaterial och enklare vägar in till innehållet för de besökare som kommer in den vägen.

Tillägg:
Kyrkans tidning intervjuar Anders Wejryd om hans blogg.
Tidningen Dagen kommenterar både Anders Wejryds och Esbjörn Hagbergs bloggande.

Tilllägg 2:
Kyrkans tidning gillar den nya startsidan.