Gustaf

Besök på SDC

Under den 16e och 17e April hade jag möjlighet att besöka konferensen SDC (Scandinavian Developer Conference) på Svenska mässan i Göteborg. Konferensen var fullmatad med olika programpunkter där jag valde att fokusera på spåren Mobile Computing och Usability and Interaction Design. Dessa två spår speglar bra vad det är vi arbetar med inom webbgruppen idag. Tillgängliggörande av våra webbplatser på mobila enheter så som SmartPhones och Tablets blir allt viktigare.

Statistiken nedan visar att om vi för www.svenskakyrkan.se slår samman alla besök från mobila plattformar för en månad tillbaka så uppgår de till 12.85% av trafiken, ett år tidigare var samma siffra mindre än 2%. Med tanke på att det aktiveras ca 850.000 Android-enheter runt om i världen varje dag är det troligt att denna siffra kommer att öka snabbt. För att sätta siffran i perspektiv så kan det vara intressant att veta att det föds ca 490.000 barn varje dag.

Detta ställer krav på hur vi presenterar information för mobila användare via www.svenskakyrkan.se men också vilken information som är intressant, samt vilka funktioner som en mobil webbläsare erbjuder som vi normalt inte kan uttnytja (positionering). Som ett led i detta arbete har det skapats ett första utkast för hur en mobilanpassad version av www.svenskakyrkan.se kan se ut. En hel del arbete kvarstår men den nyfikne kan besöka http://mobilwebb.froghopper53.teknikhuset.se/ och ta en första titt.

Utöver konferensen hann jag även med en trevlig lunch med Martin Schild (Göteborgs kyrkliga samfällighet) där vi diskuterade aktuella webbfrågor så som administrationsgränssnitt i CS och mobilanpassning av webbplatser.