Mattias Hallberg

Rapport från Svenska kyrkans kommunikationsdagar 2012

I år höll vi Svenska kyrkans kommunikationsdagar mitt i smeten på Stockholm Waterfront. Vi som jobbar med webb hade fullt upp, utbildning om webbredaktörskapet och mötesplatser om sociala medier och webbstrategi.

Mötesplatsen om sociala medier blev ett enda långt samtal, allt från den välkända frågan om privat kontra professionellt till hur vi kan använda bilder för att berätta och mobilutvecklingen avhandlades. Det blev så mycket diskussion att det var på håret att jag hann med min förberedda presentation, och det är ju precis som det ska vara på en mötesplats. Jag fick tillfälle att öva upp minnet genom att försöka hålla reda på uppsträckta händer och i vilken ordning alla skulle få prata.

Hashtagget #kom12 var väldigt aktiv på Twitter, och trendade i Sverige båda dagarna. Detta ledde till att vi drog till oss en svärm med spamrobotar, av någon orsak upphörde detta nästan helt den andra dagen, kanske tack vare vårt myckna spamrapporterande. Mikael Hansson har skrivit bra om fenomenet.

Webbstrategiseminariet kom att inledningsvis handla mycket om interninformation, hur ser vi till att de som bör få reda på saker får reda på det i rätt tid. Intranätet har inte blivit någon magisk lösning på det problemet.  Sedan blev det mycket samtal om hur vi ska hamna rätt med den webbstrategi vi håller på att arbeta med, vilken konkretionsnivå den bör ha, hur ansvarsfördelningen ska se ut osv. Jacob Sunnliden skrev ett bra inlägg om webbstrategi.

Emanuel Karlsten kom också och pratade om hur kyrkan kan använda webben för att sprida budskapet, han uppmanade oss bland annat att lyfta fram personer snarare än varumärket, eftersom personer är intressantare att relatera till än en anonym organisation, och pratade också om bloggbävningar och frågade sig varför kyrkan inte förmått dra igång en sådan. Här finns Emanuels pass på video, och här finns presentationen.

Uppdatering: Jag har försökt sammanställa det som sades på twitter m.m. här: http://storify.com/mattiash/svenska-kyrkans-kommunikationsdagar-2012