Ulrika Ekberg

ECIC – kristendom på webben i Europa

För någon vecka sedan träffades ECIC – European Christian Internet Conference, ett europeiskt nätverk för att kommunicera kristendom på webben – för sjuttonde gången! www.ecic.org. Se också kollegornas insats vid filmklippet från lokalmedia, Rome Reports här.

Fokus för årets konferens var mobilwebb och webbstrategi. Tanken var att det är många som kämpar mot neddragningar och minskade resurser. En förankrad och väl sammansatt strategi kan tydliggöra behoven av att finnas på webben och stå som motvikt i ekonomiska kriser. Att det blir mer och mer vanligt med webben i fickan är varken nytänkande eller ko ntroversiellt på något sätt men väl så relevant. Hur kan vi förhålla oss till det och hur ändrar det människors behov och intresse av att vara kristna och använda webben? Christian Grund Sørensen, Aalborg universitet myntade begreppet ”polylogue” (kanske blir det polylog på svenska), alltså det som en gång var en monolog har tack vare sociala medier utvecklas till att det är många, på en gång, som har ordet.

Eftersom konferensen hölls i Rom var det fler italienska deltagare än vanligt. Professor Antonio Spadaro SJ var en av dem och han föreläste om kristendomen och den digitala miljön – cyberteologi. Han hade flera intressanta argument för hur teknologi är självklar i kristendomen. Jag hade nog trott att några av hans idéer var för provocerande för den katolska kyrkan men han berättade att han fått mycket stöd för sitt arbete.

Msgr Lucio Adrian Ruiz, Vatikanens webbchef, överraskade mig med sin öppenhet. Han vill att katolska kyrkan i stort ska ha mottagarna/användarna i fokus samtidigt som det inte riktigt fungerar för majoriteten av vad Vatikanen publicerar på webben. På www.vatican.va och andra ”.va-webbplatser” förväntar sig människor ett mer avsändarfokuserat innehåll med tydligt fokus på påven.

Dott. Antonio Dini, journalist gav en imponerande lektion i kommunikationens historia med tre PowerPoint-bilder för att täcka hur mänskliga språken utvecklades till dagens förväntningar på kommunikation. Hur lång tid kommer det att ta innan vi har gratis mobilsurfande i hela EU?

Det stora med ECIC är dock inte gästföreläsarna utan nätverkandet mellan deltagarna. Detta var fjärde gången jag deltog och det börjar verkligen kännas som jag har kollegor runt om i Europa. Det händer oftare och oftare att jag hör av mig till någon av dem som har erfarenheter jag gärna tar del av inför egna uppgifter. Eller att jag rekommenderar mina kollegor på Svenska kyrkan att kontakta människor jag träffat via detta nätverk. I Finland har de exempelvis arbetat i ett projekt och utbildat tusentals kyrkoanställda i att använda sociala medier i tjänsten så att exempelvis präster finns på Facebook, där de också kopplat in en säker chatfunktion. Där har de också projekt att vidareutveckla kriskommunikationen för att på ett naturligt sätt kunna finnas på webben då en katastrof inträffar, både för media och som stöd till människor. I Schweiz har de haft själavård på nätet sedan i slutet av 1980-talet seelsorge.net, i Bayern var de tidiga med kartor och Googlemaps, på Ireland har Jesuiterna en världsomfattande bönesajt sacredspace.ie där de medvetet inte vidareutvecklar designen till fördel för enkelheten. På Facebook finns en bibelsida med extremt många följare. Detta är ett samarbetsprojekt där Anders Orsander bidrar från Skandinavien.

Många hade frågor kring Svenska kyrkans arbetet med webbstrategin och hur man kan använda mer abstrakta visioner för att sätta ihop en strategi som sedan konkretiseras i diverse projekt, eller ja, det är ju dit vi är på väg . Pilotprojektet om webb-TV illustrerar ganska tydligt att även om vi har en hel del gemensamt så delar inte alla våra förutsättningar. Det är inte alls så vanligt med en så väl etablerad nationell organisation som länkar samman alla stift och församlingar inom samma kyrka.
Många lyfte på ögonen åt kyrkguiden och tyckte den samlat ihop många bra och användbara saker. På Youtube finns ett klipp där Annegret Kapp uttalar sig om appen till Famiglia Cristiana. Jag skulle inte bli förvånad om vissa delar av den kommer att dyka upp runt om i Europa.

Martin Garlövs har lovat berätta om sina ECIC-upplevelser så håll utkik. Andrea Mayer-Edoloeyi ger det en österrikisk inramning med länkar från konferensen.

Mattias Hallberg sammanfattade ECIC17 där ett ganska frenetiskt twittrande ger en värdig inblick i vad som pågick (i alla fall under den tid konferensen var i uppkopplade lokaler).