Till innehåll på sidan
Leif Eiman

Captcha eller inte captcha, det är frågan!

Vad är det för konstig funktion, varför behöver vi den och vad kan vi göra för att slippa den?
Frågan kommer från införandet av det nya formuläret som dyker upp när man vill kontakta en person i en personallista.

Varför?

Om vi börjar med att kasta om lite bland frågorna och tittar på varför så är det för att så långt som möjligt förhindra att allas e-postkonton fylls med skräppost.

Den ursprungliga anledningen till att formuläret infördes är att det finns ”spamrobotar” som söker av internet i jakt på publicerade e-postadresser och samlar in dessa för att sen skicka skräppost till dessa.

Svenska kyrkans e-postsystem hanterar drygt en halv miljon e-postmeddelande per dygn och mellan 80-90% av detta är skräppost – att hantera dessa mängder med e-post kostar en del pengar då systemen måste byggas med extrakapacitet för denna hantering.
Med det som bakgrund har den centrala IT-ledningen fattat beslut om att vi inte får publicera ut e-postadresser i t.ex. personallistor.

Lösningen på att inte publicera ut e-postadresser men ändå vara tillgängliga är att erbjuda en formulärsfunktion men det är inte heller en helt enkel lösning…

På samma sätt som det finns spamrobotar som letar och ”skördar” e-postadresser så finns det spamrobotar som letar upp formulär och fyller dessa med mer eller mindre meningslöst innehåll som sen skickas och även dessa skapar problem i dels form av mängd information som ska hanteras och dels för att de då måste kontrolleras ytterligare eftersom de då kommer från en källa som man kan betraktas som ”betrodd”.

Vad är det?

För att kringgå detta problem har vi i det nya e-postformuläret valt att använda en standardiserad funktion som tillhandahålls av Google – det är troligtvis den absolut mest använda funktionen av den här typen – för att testa att det faktiskt är en människa som fyller i formuläret.

Den version Google erbjuder heter förvisso ”Re-Captcha” men principen är densamma för alla ”Captcha”-funktioner av det här slaget – genom att visa en bild av något slag som ska tydas av besökaren kan man fastslå att det inte är en dator som gör tolkningen då de faktiskt inte kan ”se” bilden. Det finns en massa olika varianter där man ska tyda ett ord, ett antal bokstäver och siffror i en följd eller skilja ute en specifik bild från ett antal andra.
Vår förhoppning var att om vi använde en standardiserad funktion från en stor leverantör som finns på flera webbplatser skulle vi skapa igenkänning – dels av själva funktionen och hur den fungerar och dels av syftet med den.

Tyvärr har vi sett att vi troligtvis har en större del mindre internetvana besökare eller besökare som av andra anledningar har problem att tyda bilderna med orden och det hjälper inte att den nuvarande funktionen kan generera nya ord om man har svårt att tyda de befintliga och att den dessutom är ganska snäll så om man inte är alltför långt bort från vad det står så brukar den godta det man angivit – oftast räcker det t.ex. med att ett av orden är korrekt!

Besökarna sitter där och kliar sig i huvudet i alla fall! De vet ju inte att funktionen är ”snäll” och att det faktiskt fungerar även med smärre fel – eftersom de är ovana så vågar de inte prova för rädslan att göra fel är så mycket större hos ovana besökare än hos de vana…

Vi sitter alltså mitt i en villervalla av Moment 22-iga problem!

Vad kan vi göra?

På något sätt måste vi hantera alla problemen!

Vi kan ju inte låta bli att vara tillgängliga men vi kan inte heller låta kostnaderna för att hantera och sortera e-post skena iväg helt utan kontroll…

Vi ger givetvis inte upp utan håller på och utvärderar lite andra varianter för att se om de kan svara upp mot både kraven på minskad skräppostskörd och ökad tillgänglighet – och då utan att våra besökare ska drabbas av svårtolkade bokstavskombinationer!

Tyvärr kan vi ju inte redogöra för vad vi tittar på för lösningar i detalj för det finns ju spamskurkar som kanske råkar läsa här och då kan överlista oss när vår nya lösning är klar.

Vi jobbar dock för att kunna lansera en ny lösning så snart som möjligt och när den är på plats återkommer vi i frågan:-)

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.