Ulrika Ekberg

Webbstrategi – En spännande resa med många stopp på vägen

På väg till Skara för workshop passade Mattias och jag på att göra en tillbakablick och grunna lite på processen kring att ta fram en webbstrategi. Det stod snabbt klart att det inte är konstigt att vi tycker vi hört så många åsikter. Sedan november ifjol har vi på olika sätt kommit i kontakt med cirka 500 personer. De flesta svensk-kyrkliga men vi har också passat på att prata webbstrategi med andra, bland annat i vårt europeiska nätverk och vid en workshop vi höll med leverantörer.

När man gör en webbstrategi är det väl också rimligt att man för samtalet på webben, därför har vi sett till att få in synpunkter från medlemmar i facebookgrupper, twittrare och genom en större e-postenkät.

Vad har vi då gjort när vi haft dessa kontakter?

Från att ha börjat väldigt brett för snart ett år sedan då vi hade diskussioner kring olika vägskälsfrågor så har vi sedan tittat på olika kraftriktningar som kan skönjas i framtidens digitala kanaler.
• Vi har sett att läsplattor och mobiler påverkar vår kultur, hur vi lever som människor, hur vi tar till oss information och vad vi önskar oss från digitala kanaler.
• Skärmar överallt. Allteftersom det blir billigare och enklare att producera skärmar kommer de att ge oss ny möjligheter. Skärmar kan fylla nya utrymmen eller ersätta annat som sitter där nu.
• Det digitala jaget. Den uppdelning som industriella revolutionen ledde till börjar suddas ut. Det är inte nödvändigtvis så att när vi är på jobbet så är vi inte hemma och tvärt om. Vi befinner oss så klart, rent fysiskt, på ett ställe i taget men med hjälp av vår digitala person så lämnar vi digitala skuggor kvar i olika roller och har hela tiden mer eller mindre checkning på vad som pågår på flera ställen samtidigt.
Det brukar vara ganska givande att prata om dessa kraftriktningar i sig själva men riktigt intressant blir det när vi i smågrupper försöker stöta och blöta vad kyrkan kan eller bör erbjuda utifrån dem, speciellt när man också lägger till variabler utifrån Medlem2010  – en undersökning av Svenska kyrkans medlemmar åsikter.

Mediedygnet

Man skulle kunna se www.svenskakyrkan.se, och de flesta andra webbplatser, som att fokus ligger på faktafylld information. Hur gör man, vem kontaktar man, vad betyder det, varför ska man (inte), och så vidare? Läsplattor och mobiler har potentialen att ändra förväntningarna på vad en webbplats tillhandahåller. Vi har vid flera workshops pratat kring ett mediedygn.

Under dagen är vi mer objektiva faktasökande varelser som sannolikt befinner oss i mer eller mindre professionella miljöer. På morgonen, på väg hem från jobbet, tillsammans med familjen och till slut senare på kvällen innan man somnar kan behoven vara annorlunda. Kanske vill vi ha något för familjen, ett stöd till en rofylld stund, möjlighet att kontakta kyrkan, kvällsbön och så vidare… Detta har vi tagit chansen att grunna på vid diverse workshops.

Organisation och ansvar

Processandet kring webbstrategin går numer vidare i några parallella spår. Ett sådant spår som påbörjats, utan att de andra processerna känns helt avslutade, är att tänka in Svenska kyrkans aningen komplicerade organisation.

rategi eller en strategi för digitala medier (det är fortfarande inte helt tydligt vad detta kommer att kallas) och hur ansvaret ska fördelas i organisationen. Nu ingår det i det generella tänket kring strategin som håller på att tas fram att den också ska innehålla en del om organisation och ansvarsfördelning.

Vid de senaste tillfällena för workshop har vi därför inkluderat en diskussion som kretsat kring ”Vad skulle kyrkan kunna erbjuda utifrån kraftriktningarna? Vems ansvar blir det?” Svaren är långt ifrån självklara även om viss guidning börjar ta form. Men det blir också smärtsamt tydligt att det inte bara är de hierarkiska indelningarna mellan de lokala, regionala och nationella nivåerna som en diskussion pågår. Det gäller också att tänka in hur det geografiska påverkar det digitala.