Mattias Hallberg

Tio sätt att engagera församlingen i Facebooksidan

Många församlingar har en Facebook-sida (över 200 senaste gången nån räknade). Men hur kan vi använda Facebooksidan för att engagera medlemmarna i församlingen? Kalenderinformation är bra, men för att Facebook ska nå sin fulla potential behöver församlingsborna vara med och se till att det händer saker på sidan.

Några exempel på vad man kan göra:

• Lägg upp bilder från dop och vigslar.
  • Låt olika medlemmar uppdatera sidan, under en period kan en kyrkvärd berätta om vad hon eller han gör, under en annan period en kyrkvaktmästare, en familjerådgivare eller en körsångerska etc.
  • Lägg upp ”behind-the-scenes”-bilder från förberedelserna inför en gudstjänst eller en konsert.
  • Be konfirmanderna att ta fotografier som läggs upp på sidan.
  • Låt de som gillar sidan rösta om saker i verksamheten, till exempel vad nästa nummer av församlingsbladet ska handla om.
  • Berätta om facebooksidan med en affisch i kyrkan – ”Vi lägger upp bilder från våra dop och vigslar på vår facebooksida”.
  • Se till att de anställda gillar sidan. Du kan ladda upp en lista med e-postadresser som bjuds in att gilla sidan.
  • Annonsera – lägg upp facebook-annonser som riktas till de som bor i församlingen.
  • Ställ frågor – folk vill dela med sig av sina synpunkter, till exempel ”vilken är den bästa julpsalmen”.

Har du några fler idéer? Lämna i kommentarsfältet så försöker jag samla dem här.

Tillagt 31/10: Fick ett bra tips från Pontus Carlsson i Ängelholm:

Tillagt 1/11: Lina Beutler från Märsta tipsar i kommentarerna:

Jag presenterar nyanställda med bild och en kort intervju. Det är populärt. Dessutom är det kul för den som är ny på jobbet att bli välkomnad med många ”tumme upp”!. :)