Åsa Engström

Uppfräschning av /be

Inför Kyrkovalet 2009 lanserades kampanjsajten /be för att uppmuntra till bön samtidigt som vi även vill marknadsföra Svenska kyrkan inför valet. Sajten blev snabbt en succé som uppmärksammades på oväntade platser och var troligen även orsaken till varför svenskakyrkan.se 2009 fanns på Internet worlds lista över 100 bästa webbplatser 2009.

Sajten blev så uppmärksammad och uppskattad att vi inte kunde ta bort den efter Kyrkovalet vilket var tanken från början. Den fick istället leva vidare och nu betraktar vi den som en självklar del av svenskakyrkan.se, nyligen passerade vi 100 000 böner.

Från ett tekniskt perspektiv lämnar funktionen en del att önska och det är det som är den största orsaken till att vi har påbörjat ett arbete med att se över tekniken. Dels är den byggd i flash vilket gör att den inte finns tillgänglig via mobilen. Att den är byggd i flash medför även att den inte är sök- och indexerbar av Google vilket i dagens läge är ett stort problem.

Ljuständning

Vi har internt hos oss diskuterat en ljuständningsfunktion och efter mycket funderande har vi nu landat i att komplettera bönfunktionen med möjligheten att även tända ett ljus. Tanken är att man ska kunna be en bön och/eller tända ett ljus.

Mobilitet, GPS, mm

När nu tekniken förnyas kommer den självklart att göras om så att den blir fullt tillgänglig även via mobilen och med det kommer möjligheter att t ex GPS-positionera så att man kommer att kunna se vilka andra ljus/böner som har gjorts på den plats du är.

Stöd för församlingar och stift

I dagens version finns det möjlighet för domkyrkorna att administrera sina egna böner, vi kommer att i den nya versionen dra detta längre och göra det möjligt att för alla våra församlingar kunna ha egna böner/ljus. Det kommer även att bli möjligt att på era webbplatser (om de finns i den gemensamma webben) visa er församlings böner/ljus i en egen funktion.

Arbetet är igång men har ännu inte kommit så långt så jag har inget mer konkret att visa, men jag lovar att hålla er uppdaterade!