Ulrika Ekberg

Webb vid Svenska kyrkans kommunikationsdagar 2013

Under Svenska kyrkans kommunikationsdagar, KOM2013 finns webbgruppen representerade.  Förutom möjligheten att prata generellt och ställa frågor under mingeltider bidrar webbgruppen med två seminarier, ett arbetspass och en tävling om bästa webbplatsen.

BYGGA BÄSTA WEBBPLATSEN

Webbgruppen har också klurat fram ett arbetspass som heter Bygga bästa webbplatsen.  Detta kommer äga rum under dag ett och innebär kick-off för en tävling som avslutas KOM 2014.

Alla är bra på något och alla kan lära sig något nytt.  Så tänker vi.  Tillsammans tittar vi på styrkor som olika webbplatser i Svenska kyrkan har.

En styrka kan vara en webbplats som lyfter någon verksamhet finurligt (ex barn, musik, familj), använder bilder på ett bra sätt – kanske till och med rörlig bild, framhäver det lokala tjusigt, kommunicerar det internationell arbetet, målgruppsanpassat information från Svenska kyrkan från hela orten.  Ja, något som görs bra.

Förslag på webbplatser med en styrka tas fram i förväg.  På plats kan ytterligare bidrag tas in.  Genom att kombinera dessa arbetar vi fram en vinnande webbplats.  Diskussionerna detta utmynnar i får ligga till grunden för vilken typ av tävling det blir och hur nomineringar ska göras och bedömas.

Under arbetspasset diskuterar vi om det ska vara en tävling för ”ett grand price” eller om det ska fortsätta vara olika kategorier.  Vinnaren eller vinnarna kommer oavsett att uppmärksammas vid KOM 2014.

Här hittar du samtliga arbetspass som erbjuds samtidigt.

Webbanalys från statistik

Den som vill utmana sig själv och få en genomgång av webbanalys utifrån Google Analytics och webbstatistik har alla möjligheter att bli nöjd. Vi planerar ett seminarium under dag två där vi tillsammans tittar på Google Analytics, visar på sätt att använda detta som grund till att analysera sitt webbarbete. Fokus för diskussionerna kommer att vara de webbplatser som finns representerade i rummet.

Öppna licenser och Creative Commons

Ett annat seminarium kommer att handla om Creative Commons.  Det betyder ett pass som fokuserar diskussionen kring vilken nytta Svenska kyrkan skulle få genom att använda öppnare licenser på till exempel bilder och texter?

Här hittar du listan med alla seminarier under dag två.

Mer om Svenska kyrkans kommunikationsdagar 2013

Du kan läsa mer om KOM2013 på Svenska kyrkans öppna intranät.  Anmälan hittar du här.