Liselotte Rogberg

Vad tycker våra besökare?

För att kunna göra en riktigt bra webbplats gäller det att ha koll på sina besökare. Det får vi bland genom att studera webbplatsens statistik, men för att veta vad våra besökare tycker om webbplatsen måste vi ta till ytterligare knep.

Ett sådant är regelbundet göra besökarundersökningar. För det arbetet har vi på kyrkokansliet de senaste åren anlitat ett företag som heter Web Service Award, och nu är det dags igen! Under de närmaste veckorna får ett slumpvis urval av besökare på svenskakyrkan.se frågan om de kan svara på en kort enkät. Kanske får du möjlighet att själv tycka till, ta chansen i så fall tycker jag!

I den senaste undersökningen, för två år sedan, svarade cirka 1 300 personer på enkäten. Då fick vi bland annat veta att vår medelbesökare är en medelålders kvinna och den mest efterfrågade informationen är kontaktuppgifter och församlingsinformation.  Dessutom fick vi in mängder av fritextsvar med både ris och ros.

Med fritextsvaren i ryggen försöker vi ständigt göra webbplatsen bättre och ett ord som blivit lite av ett ledord är ordet ”servicewebb”. Våra besökare på webben har ofta en fråga och vill snabbt hitta kontaktuppgifter, en vägbeskrivning till en kyrka eller tid och plats för veckans gudstjänster. Vårt uppdrag är att få besökaren att känna sig välkommen och göra det enkelt för dem att utföra sitt uppdrag.

Men nu kommer alltså snart ny statistik och nya fritextsvar, som ger oss ännu fler ledtrådar om vad besökarna tycker, och hur svenskakyrkan.se kan bli en ännu bättre webbplats. Resultatet av undersökningen presenteras här på bloggen, och på intranätet innan sommaren.

Liselotte Rogberg, gästbloggare och huvudredaktör för svenskakyrkan.se