Ulrika Ekberg

Bästa webbplatsen 2015

Grattis till vinnarna av av Bästa webbplatsen 2015, redaktörerna bakom webbplatserna för Svenska kyrkan Eslöv, Karlshamn-Trensum pastorat och Hässleholms församling.

Tack till dig som nominerat så att vinnarna kunde presenteras vid Svenska kyrkans kommunikationsdagar i Upplands Väsby förra veckan.

svenskakyrkan.se/karlshamn-trensum

Karshamn-Trensums pastorat har en webb som drar nytta av den gemensamma kunskapen som samlats i olika funktioner för att effektivisera och ge ett samlat intryck.

Alla i pastoratet bidrar med information och idéer till innehåll som blandas över gränserna, både vad gäller församling/pastorat, stift, nationellt och internationellt. Genom att använda sig av gemensamma artiklar om exempelvis kyrkliga högtider sparar man tid. Även bildbanken Ikon används flitigt och bidrar till en resurssmart sida.

svenskakyrkan.se/eslov

Eslöv har en webb som på ett skickligt sätt lyckats samla samtliga tre församlingar på en webbsida och ger intryck av en gemensam organisation. De tydliga och kreativa rubrikerna och kalendern är målgruppsanpassade och lyfter verksamheten över den inomkyrkliga organisationen.

Här visar man hur man med små medel kan få stor variation på sidan genom att ständigt byta ut gemensamt material såsom faktarutor. På sidorna om kyrkliga högtider balanseras lokalt material med gemensamt på ett snyggt sätt.

svenskakyrkan.se/hassleholm/jobba-inom-kyrkan

Hässleholms sida om att jobba i kyrkan utgår materialet logiskt från det lokala. Samtidigt stärks känslan av en tillhörighet i Svenska kyrkan som helhet i och med att så mycket mer finns med.

Det gemensamma materialet är också resurssmart publicerat med länkar och genom att nyttja material som redan finns tillgängligt i den gemensamma lösningen.

kaffebild
Priset i Bästa webbplatsen 2015 var en kaffemaskin och här njder Alex i Hässleholm kollegorna på kaffe.

Bästa webbplatsen

Priset för Bästa webbplatsen delades ut första gången 2014. I år var temat det gemensamma. Antingen i arbetssätt, teknik, presentation eller på annat sätt. Meningen med tävlingen är att dels lyfta bra exempel på digital kommunikation och att lyfta kollegor som arbetar med webbplatser i Svenska kyrkan.

De tre vinnarna tilldelades diplom med motiveringen och ingick i en dragning av ett pris. Dragningen vann Alex i Hässleholm som nu lovat bjuda kollegorna i Eslöv och Karlshamn-Trensum på gott priskaffe när de ses nästa gång. Kaffe, en sann grund för gemenskap i Svenska kyrkan.

Fler gemensamma webbinsatser

Vid Kom-dagarna lyftes också den pågående ombyggnationen av svenskakyrkan.se. Under mottot ”Tillsammans bygger vi webben för framtiden” kommer allt som ingår under svenskakyrkan.se, alltså även lokala webbplatser i den gemensamma lösningen, att byggas om.

Den vanligaste frågan vid utställningen handlade om tidsplanen. Projektet ska vid årets slut leverera en teknisk grund för att redaktörer i början av 2016 ska kunna flytta in i den nya lösningen. Några ytterliga detaljer kring ombyggnadsprojektets tidsplan finns här.