Ulrika Ekberg

Mest besökta sidor på svenskakyrkan.se

Inför att svenskakyrkan.se byggs om kan vi på allvar börja prioritera besökarnas behov så som de ser ut nu, istället för hur verkligheten var för flera år sedan. Då kommer statistiken till användning. I Google Analytics finns obegränsat med information, men det är ofta extremt motigt att komma igång. Här försöker jag lyfta fram några intressanta upptäckter vi på kyrkokansliet har gjort och som vi tror kan vara användbara för fler.

Mobil eller dator

På fem år har det skett en helomvändning i hur vi använder webben. År 2010 kom färre än fem procent av besöken från mobila enheter (mobiler och läsplattor). I våras skrevs en hel bloggpost om hur webben för framtiden anpassas för att tillgodose behovet att tänka mobile first. Idag är det fler än hälften av besökarna som kommer via mobil, och statistiken visar tydligt hur det ökar kring tillfällen då många reser (sommar, allhelgonahelgen och jul). Kanske stämmer detta med ditt eget webbanvändande?

Mest besökt på svenskakyrkan.se

Funktionen ”Sök församling”, platser (som kyrkor och liknande) och kalenderhändelser ligger konstant väldigt högt upp i besöksstatistiken. Medlemsinformationen ligger ofta högt, i oktober finns dessutom en traditionsenlig topp för den informationen. I månadsskiftet oktober/november skjuter även besöksstatistiken för bönewebben i höjden. Använd gärna de gemensamma kampanjerna och faktarutor för att hjälpa människor som vill be en bön eller tänka ett ljus redan inför årets helg.

Kyrkliga handlingar

Dop har sina toppar klockan 10 och framförallt klockan 13. Flest söker på dop i augusti och det har minst sökningar i december. Vi tolkar användarens rörelser på dopsidorna som att hen hellre vill veta hur ett dop går till än att det är inspiration som är anledningen till besöket. Lättaste(?) sättet att följa hur någon klickar på sidan är att sätta upp mål i Google Analytics. Du kan också följa beteendeflöden, även om det kan vara snårigare.

Konfirmationssidorna har flest besök klockan 09 och framförallt klockan 22 och allra flest under april och maj. Sidvisningarna tyder på att anledningen till besöket i första hand är att ta reda på vad konfirmation är.

Vigselsidorna har flest besök under vår och sommar och generellt toppar antalet besök på kvällarna klockan 20-22. Av klicken att döma kommer många till sidorna för att söka inspiration.

Begravningssidorna har en besökstopp runt klockan 20 men även vid klockan 10 syns en liten topp. De som kommer till sidan tycks främst söka inspiration i psalmer och bibeltexter.

De gemensamma sidorna om kyrkliga handlingar besöks minst under helger och storhelger. Däremot syns det tydliga toppar när någon i kungafamiljen döps eller vigs.

Variationer över året

Många letar efter vad som händer i kyrkan, speciellt under advent, Lucia och jul. Den årliga besöksboomen på svenskakyrkan.se sker på julaftonskvällen. Vid tidig kväll fyller Julevangeliet ett servicebehov då många går till den sidan. Senare på kvällen, främst från 20-tiden, är det kalenderhändelser och platser som ligger högst i statistiken. Förmodligen tar många fram mobilen någon gång efter julbordet för att leta reda på var och när midnattsmässan eller julottan är. Resten av julhelgen sjunker besöksstatistiken ner till något under det normala.

Det går att se en liten ökning under påsken men inte alls i samma utsträckning som under december. Under sommaren går besöksstatistiken ner en aning.

Många besöker både bönewebben och svenskakyrkan.se under allhelgonahelgen. Den absolut största toppen hittills på den gemensamma webben inträffade den 15 september 2013. Kyrkovalet genererade 900% fler sidvisningar än samma dag året innan.

Håll din kalender uppdaterad och kom ihåg att kontrollera hur dina sidor ser ut i mobilen inför allhelgonahelgen och december!

De kristna budskapen på webben

Förutom julevangeliet så ligger sidan med de tio budorden konstant högt i statistiken och toppar i maj, kanske i samband med konfirmationen. Cirka 90 % av besöken kommer direkt från Google och besökarna lämnar webbplatsen direkt efter denna sida. Men de stannar extremt länge, runt sex och en halv minut i snitt.

Kyrkoårets bibeltexter är en av de enda sidorna som har sin besökshöjdpunkt på söndagar. Även advent och påsk är stora för denna sida. Klockan 20-23 ligger sidan om jourhavande präst ganska högt i besöksstatistiken.